HomeNieuws"Ik voelde me alleen maar meer uitgedaagd"

"Ik voelde me alleen maar meer uitgedaagd" Florianne Verkroost studeert af bij topopleiding ATLAS

Met een tien voor haar bachelorthesis studeert Florianne Verkroost zaterdag 25 juni af aan ATLAS, honneurs opleiding van de Universiteit Twente. De mix die zij heeft beproefd van econometrie en sociologie geeft te denken: Hoe kan het dat vrouwen in Nederland (anno 2012, waar deze empirische studie eindigt) nog steeds minder verdienen dan mannen?

Ze is ambitieus en wil zich naast haar studie ook professioneel en persoonlijk ontwikkelen en verbeteren. Dus tilt Florianne Verkroost als eerstejaars de S.A. ATLAS-studentenvereniging van de grond: Atlantis. Op exchange in Berkeley, beste publieke universiteit van de VS, bekwaamt ze zich in stochastiek, financial engineering en American Studies (“supergaaf”). En vlak voor het afstuderen gebeurt dan wat zelden - of misschien wel nooit – is vertoond. De bachelor-student blijkt van harte welkom op de Dag van de Sociologie, het jaarlijkse congres van de Nederlandse Sociologen Vereniging; vrijwel alle sociologen presenteren dan hun nieuwste werk. Hier mag ze een illuster gezelschap informeren over een kernthema uit hun eigen vakgebied: ongelijkheid.

Monnikenwerk

The Gender Wage Gap in the Netherlands from 1986 to 2012: a Multilevel Analysis” is een thesis van formaat. Inhoud en stijl, accuratesse en diepgang maken het “geschikt voor publicatie in een internationaal wetenschappelijk tijdschrift”, als we de kenners mogen geloven. Evengoed is er geploeter aan voorafgegaan en monnikenwerk voor verricht. Te beginnen bij het verzamelen, ordenen en operationaliseren van basisgegevens.

Aan loongerelateerde data van instellingen blijken namelijk coderingen te hangen die (i) eigenzinnig worden gehanteerd en (ii) nogal eens wijzigen. Florianne merkt dit als een bepaalde onderwijsorganisatie lijkt te melden dat meer vrouwen dan mannen wiskunde en techniek in hun pakket hebben – dit kán niet kloppen!”. Tel hierbij op dat haar computerprogramma vastloopt – een punt of komma is gauw misplaatst of er een te veel, nietwaar? En ziedaar, een maand of anderhalf extra werk, 17 uur op een dag (“Mijn ouders kunnen het bevestigen”). Niet dat de paniek toeslaat, overigens (“Ik voelde me alleen maar meer uitgedaagd om een thesis van hoge kwaliteit neer te zetten.”)

Welke cijfers kreeg je uiteindelijk boven water. En wat is er waar van een loonkloof tussen mannen en vrouwen in Nederland?

“Mijn belangrijkste bevindingen gaan inderdaad over wat heet de Gender Wage Gap (GWG). Ongecontroleerd voor discriminatie uitsluitende variabelen zoals deeltijdwerk of minder jaren werkervaring is deze loonkloof verkleind van in 1986 40 % tegen 32 % in 2012. En als je voor alle factoren controleert, zijn de cijfers respectievelijk 20% en 9%. Een groot deel van de loonverschillen tussen mannen en vrouwen is dus het logische gevolg van het feit dat vrouwen een lagere opleiding hebben, of een niet-technische opleiding, of vaker in deeltijd werken dan mannen. Let wel, in mijn analyse blijft er nog altijd een onverklaarde rest van 9 procent. Eigenlijk best veel.”

State of the Art

“Ik had geen idee waar ik met mijn scriptie aan begon”, blikt Florianne terug, “in deze discipline had ik geen enkele cursus gevolgd”. Desondanks wist zij zich het studieveld in korte tijd eigen te maken, was ze in staat te ontdekken welke belangrijke vragen nog niet beantwoord waren, en heeft ze deze met high tech en state-of-the-art methoden en technieken beantwoord, zegt begeleider prof. dr. Ariana Need. Het zijn – naast maatschappelijke betrokkenheid en affiniteit met de nieuwste technologie – precies deze kwaliteiten die topopleiding ATLAS graag ziet en naar boven haalt.

Wat ga je na je bachelor doen en wat neem je uit je ATLAS-tijd mee?

“Ik vertrek naar Rotterdam voor een master Econometrics and Management Science aan de EUR. Wat ik meeneem? Het leren identificeren van gaps in kennis en vaardigheden en hoe je die kunt aanvullen. Daaraan gerelateerd: probleemoplossend denken. En, last but not least, het teamwerk bij ATLAS - in weinig kom je dat zo tegen. Iedere student heeft er eigen interesses en ontwikkelt zich weer in andere disciplines. Die samenwerking heeft me al zoveel opgeleverd, persoonlijk en professioneel!”