HomeEvenementenTheo Henckens MESA+ Advanced materials colloquium

Datum : donderdag 16 November 2017

Tijdstip : 14:00 koffie en thee, 14:15 start colloquium

Locatie : Zuidhorst 286

Gepresenteerd door Prof. Dr. Fred Bijkerk (The Industrial Focus Group XUV Optics /TNW).

Theo Henkens (1948) studeerde chemische technologie aan de Technische Universiteit Eindhoven.  Na een carrière bij respectievelijk DHV (afvalwatertechnoloog en milieuadviseur), het Ministerie van Milieu (Inspectie Milieuhygiëne) en wederom DHV (als internationaal projectdirecteur voor advisering op het gebied van water en milieu) promoveerde hij op 17 oktober aan de Universiteit Utrecht op het onderwerp “Managing Raw Materials Scarcity”.

Samenvatting           :              Duurzame winning van grondstoffen

Hoe stellen we minerale grondstoffen veilig voor toekomstige generaties

Minerale grondstoffen zijn het fysieke fundament van onze maatschappij. Zonder minerale grondstoffen zou er welvaart noch vooruitgang zijn. Vanaf het begin van de 20e eeuw neemt het gebruik van minerale grondstoffen sneller toe dan ooit tevoren.

Hij zal ingaan op de volgende zaken:

• Bevat de aardkorst voldoende winbare grondstoffen voor toekomstige generaties, gezien de groeiende wereld bevolking in combinatie met een groeiende GDP per inwoner?
  • Zijn alle minerale grondstoffen even schaars?
  • Wat is een duurzame extractiegraad?
  • Wat zou de rol kunnen zijn van het prijsmechanisme?
  • Wat is een geschikte beleidsaanpak om duurzame extractie te bereiken?
  • Wat kunnen materiaalwetenschappers doen?