HomeNieuwsSeminar over het IPCC rapport door Maarten van Aalst en Diana Reckien

Seminar over het IPCC rapport door Maarten van Aalst en Diana Reckien DE STIJGENDE RISICO'S VAN KLIMAATVERANDERING: HOE BEHEERSEN WE DIT?

Op 28 februari heeft het Intergovernmental Panel on Climate Change (IPCC) haar meest recente evaluatierapport gepresenteerd. Dit VN-rapport is het meest gezaghebbende overzicht van wat we weten over de risico's van klimaatverandering, gebaseerd op meer dan 36.000 wetenschappelijke publicaties, en formeel ondertekend (in een intensieve onderhandelingssessie van twee weken) door alle regeringen ter wereld.

Het IPCC concludeert dat de gevolgen al wijdverspreid zijn, dat de risico's sneller toenemen dan we dachten, en dat het dringender dan ooit is om zowel de uitstoot te verminderen als ons aan te passen aan de toenemende risico's. Volgende stappen zijn nodig in de UNFCCC-onderhandelingen na Glasgow, maar ook in individuele landen en gemeenschappen die geconfronteerd worden met toenemende risico's - en die raakvlakken hebben met veel van onze werkterreinen aan de faculteit ITC van de Universiteit Twente.

SEMINAR OVER HET IPCC-RAPPORT OP 8 APRIL 13:00-14:00

Bij de Universiteit Twente zijn we er trots op twee van de coördinerende hoofdauteurs in ons midden te hebben. Diana Reckien en Maarten van Aalst hebben een sleutelrol gespeeld bij de ontwikkeling van het rapport, en bij de onderhandelingen over de samenvatting voor beleidsmakers. Zij werden ook geciteerd in media over de hele wereld, op radio en tv, in kranten als de New York Times en tijdschriften als Nature en The Economist.

Op 8 april zullen zij het IPCC-rapport aan ons toelichten tijdens een seminar in het Auditorium van het ITC, van 13.00 tot 14.00 uur. Dit hybride evenement zal ook online worden gestreamd via https://vimeo.com/event/1968506. Decaan Freek van der Meer zal het evenement modereren. Er zal een vraag- en antwoordronde zijn, dus stel zeker alle vragen die je voor de hoofdauteurs van het IPCC hebt.

Interesse in de lunch om 12.30 uur voor aanvang van het seminar? Laat het ons weten door dit formulier in te vullen.

EREDOCTORAAT VOOR IPCC CO-VOORZITTER DEBRA ROBERTS

Op 22 mei 2022 zal de Universiteit Twente vier eredoctoraten uitreiken ter gelegenheid van haar 60-jarig bestaan. Één daarvan gaat naar IPCC-co-voorzitter Debra Roberts (1961), een Zuid-Afrikaanse bestuurskundige die wordt gerekend tot de 100 invloedrijkste personen ter wereld op het gebied van klimaatbeleid. Professor Maarten van Aalst is één van haar erepromotoren. Meer informatie over de Dies Natalis 2022 is hier te vinden.

R. Kwakman MSc (Robin)
Communicatieadviseur (Faculteit ITC)