HomeNieuwsDave Blank verkozen tot APS Fellow

Dave Blank verkozen tot APS Fellow

De American Physical Society (APS) heeft prof.dr.ing. Dave Blank verkozen tot Fellow. Blank is emeritus universiteitshoogleraar Anorganische Materiaalkunde en oud-wetenschappelijk directeur van het MESA+ Instituut voor Nanotechnologie. Tot aan zijn emeritaat, in 2019, was hij Chief Scientific Ambassador van de Universiteit Twente.

Blank krijgt het prestigieuze Fellowship toegekend vanwege zijn 'pionierende experimentele bijdragen aan de wetenschap, synthese en technologie van overgangsmetaaloxiden, inclusief nieuwe ‘devices’ gebaseerd op deze functionele materialen'. Hij is genomineerd door de The Forum on Applied Physics (FIAP). De American Physical Society geeft onder meer de Physical Review journals uit en heeft wereldwijd zo’n 54.000 leden. In deze 2021 ronde van Fellow-toekenningen, valt 150 leden deze grote eer ten deel.

Nano-ambassadeur

Dave Blank (1953), ooit begonnen als technicus aan de Technische Hogeschool Twente, is in 2002 benoemd tot hoogleraar Anorganische Materiaalkunde. In 2005 werd hij Wetenschappelijk Directeur van het MESA+ Instituut voor Nanotechnologie. Hij was, en is, een groot pleitbezorger voor een nationale agenda in deze technologie. In 2015 heeft de Universiteit Twente hem benoemd tot universiteitshoogleraar en Chief Scientific Ambassador.

Lees hier het afscheidsinterview uit 2019: 'Ik ben altijd blijven experimenteren'.

Dave Blank ontving onder meer een vici-laureaat van de Nederlandse organisatie voor wetenschappelijk onderzoek NWO, hij is Ridder in de Orde van de Nederlandse Leeuw, Simon Stevin Meester en hij ontving, samen met prof Guus Rijnders, de FOM Valorisatieprijs 2014. Hij is lid van de Royal Society of Arts and Sciences in Gothenburg, Zweden; hij was lid van de Adviesraad voor Wetenschap, Technologie en Innovatie (AWTi) en 'captain of science' van het Top Team High Tech Systemen en Materialen.

Na zijn emeritaat is hij op verschillende fronten nog actief als adviseur; zo adviseert hij Saxion Hogeschool op het gebied van onderzoek.

Andere UT'ers die APS Fellow zijn: prof. Hans Hilgenkamp (2019), prof. Detlef Lohse (2002), prof. Thom Palstra (2013), prof. Ad Lagendijk (1997) en prof. Willem Vos (2013).

ir. W.R. van der Veen (Wiebe)
Persvoorlichter (aanwezig ma-vr)
+31 53 489 4244 | +31 6 12185692