HomeNieuwsCheck tekenactiviteit bij jou in de buurt

Check tekenactiviteit bij jou in de buurt ITC onderzoekers ontwikkelen een model om tekenactiviteit in Nederland te voorspellen

Juni en juli zijn de piekmaanden voor tekenbeten. Vanaf deze week, de week van de teek, kunnen mensen met de Nature Today-app checken wat de tekenverwachting is bij hen in de buurt. Op basis van weersinformatie, satellietgegevens en het landschap wordt een actuele Teken-alert gegenereerd en via de app beschikbaar gemaakt. De app kan mensen helpen tekenbeten en door teken overdraagbare ziekten zoals Lyme en tekenencefalitis te voorkomen. HAS Hogeschool, Wageningen University en Universiteit Twente ontwikkelden de app.

“Op basis van tekenbeetmeldingen sinds 2013 op Tekenradar.nl, weten we dat in de maanden juni en juli de helft van de jaarlijks anderhalf miljoen tekenbeten worden opgelopen.” Aldus Arnold van Vliet van Wageningen University en initiatiefnemer van Nature Today. Prof. dr. Raul Zurita-Milla, adjunct professor aan de vakgroep Geo-Information Processing (faculteit ITC), zegt: de tekenapp is een mooi voorbeeld van toegepaste teamwetenschap die ook een directe maatschappelijke impact heeft. We hopen dat ons model mensen helpt om het risico op een tekenbeet beter te begrijpen.

10 jaar aan tekenvangsten in een app

Door tien jaar lang de maandelijkse tekenvangsten van vrijwilligers te combineren met weerdata, satellietbeelden en landgebruiksdata, hebben onderzoekers van de Faculteit ITC en Wageningen University een tekenverwachtingsmodel gemaakt. Het tekenmodel is een update van een model dat werd ontwikkeld in het kader van het PhD werk van Irene Garcia Marti, die werkte onder begeleiding van Prof. Zurita-Milla samen met collega’s van Wageningen Universiteit en het RIVM. Samen met HAS Hogeschool is dit model geoperationaliseerd. Dagelijks wordt zo voor elke vierkante kilometer in Nederland een actuele Teken-alert gegenereerd.

Het tekenmodel geeft een duidelijk overzicht van de situatie in Nederland. De tekenverwachting bij jou in de buurt of de plek waar je wilt wandelen, krijg je door je eigen locatie of elke willekeurige andere locatie in Nederland te selecteren. De tekenverwachting geeft aan of het aantal teken minimaal, gering, middelmatig, hoog of zeer hoog is.

Tekencheck notificatie

Arnold Van Vliet, coördinator van Nature Today waarvan de app het tekenmodel host: “Het blijkt dat veel mensen na een bezoek aan het groen vergeten om zichzelf, de kinderen en/of de hond thuis te controleren op een tekenbeet. In de app kun je daarom aangeven dat je later op de dag een tekencheck notificatie wilt krijgen.

Ook verwachten we dat mensen zich, dankzij de Teken-alert, meer inspannen om het oplopen van een tekenbeet te voorkomen. Dit kan door de broekspijpen in de sokken te stoppen of het recreatiegedrag aan te passen. Een teek kan de ziekte van Lyme of het in Nederland relatief zeldzame tekenencefalitis (TBe) overbrengen. Het is belangrijk een teek zo snel mogelijk te verwijderen, dat verkleint de kans op een ziekte. En eenmaal gebeten, is het belangrijk de plek waar de teek gebeten heeft in de gaten te houden.”

Koppeling met Tekenradar.nl en tekeninformatie

Na het aantreffen van een tekenbeet, een indicatie van de ziekte van Lyme of koorts na een tekenbeet (indicatie van TBe), kun je via de app eenvoudig doorklikken naar Tekenradar.nl om een melding door te geven. De meldingen dragen zo bij aan het tekenonderzoek van het RIVM en Wageningen University. De app toont ook hoeveel tekenbeten er in de afgelopen week via Tekenradar.nl zijn gemeld. De app geeft verder antwoord op veel gestelde vragen over teken en tekenbeten.

Over het project

Het tekenmodel is ontwikkeld met steun van de Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO) die financiering heeft toegekend aan prof. Zurita-Milla in het kader van het Maps4Society programma. Dit project laat ook de expertise van de UT zien in de domeinen van Sensing, Artificiële intelligentie en Citizen Science.

K.W. Wesselink - Schram MSc (Kees)
Wetenschapscommunicatiemedewerker (aanwezig ma-vr)