HomeNieuws"In tijden als deze is een alumninetwerk ontzettend belangrijk"

"In tijden als deze is een alumninetwerk ontzettend belangrijk"

Van Barcelona tot New York, van Parijs naar Enschede; de huidige Covid-19 pandemie kluistert velen aan huis. De zorgen rond bijvoorbeeld gezondheid, veiligheid, inkomen en gevoel van sociale isolatie worden overal gevoeld. Juist in tijden van crisis kan het deel uitmaken van een hechte gemeenschap helpen. Voor niet alle expats is het hebben van dat netwerk een vanzelfsprekendheid. De Universiteit Twente organiseerde, samen met TU Delft en Wageningen UR, een eerste gezamenlijke virtuele alumnitour.

Gedurende twee maanden hielden de gezamenlijke alumnibureau ’s van de drie universiteiten interactieve online meetings, voor alumni in Canada, Denemarken, Finland, Frankrijk, Duitsland, Noorwegen, Spanje, Zweden, Zwitserland en de Verenigde Staten. In het programma was onder andere aandacht voor de ontwikkelingen bij de UT, kreeg een lokale alumnus de gelegenheid om meer te vertellen over zijn werk, en konden deelnemers in gesprek met elkaar. Zo’n 500 alumni namen deel aan de sessies.

Contacten, tips en ervaringen

“Juist in tijden als deze kan een alumninetwerk ontzettend belangrijk zijn”, aldus alumni-coördinator Joe Laufer, die namens de UT de sessies mede-organiseerde en gastheer was tijdens de sessies. Zestig procent van de deelnemers nam voor het eerst deel aan een alumnibijeenkomst. “We kregen terug dat het voor hen zeer waardevol was om in contact te komen met mede-alumni van de Nederlandse technische universiteiten in hun eigen stad of regio, om op die manier nieuwe contacten te leggen, maar ook ervaringen en tips uit te kunnen wisselen.”

Joe vertelt: “Eén van de deelnemers aan ons evenement in Spanje had zich net gesetteld in het land, maar raakte vanwege de crisis zijn baan kwijt zelfs nog voor zijn eerste werkdag. Het event gaf hem de gelegenheid nieuwe contacten te leggen, die hopelijk bijdragen aan het vinden van een nieuwe uitdaging.”

Tijdens de online sessies werden de alumni ook geattendeerd op reeds lopende initiatieven om contacten tussen alumni te onderhouden, waaronder LinkedIn’s alumni tool, de regionale LinkedIn-groepen en Whatsapp-groepen in specifieke steden. Om die manier kan het netwerk nauw met elkaar in contact blijven.

Waar de switch naar online sessies vooral geïnitieerd werd aan het gebrek aan mogelijkheden voor fysieke ontmoeting, werd het door de alumni en het alumnibureau vooral ervaren als een nieuwe en waardevolle mogelijkheid voor het versterken van het netwerk. Ook wanneer het houden van fysieke ontmoetingen weer mogelijk is, zullen de sessies in deze vorm zeer waarschijnlijk worden voortgezet. Zo biedt het ook de mogelijkheid om niet alleen per land of regio activiteiten te organiseren, maar juist ook alumni op inhoudelijke thema’s met elkaar en met andere initiatieven zoals 4TU in verbinding te brengen.