HomeNieuwsBelangrijke update over de coronavirus-situatie

Belangrijke update over de coronavirus-situatie

Naar aanleiding van de nieuwe verdergaande maatregelen die de Rijksoverheid vandaag, donderdag 12 maart, heeft aangekondigd om het coronavirus onder controle te krijgen, heeft de Universiteit Twente in lijn hiermee nieuwe maatregelen genomen. Vanaf nu is het Centrale Crisisteam (CCT) permanent in positie om snel en effectief te kunnen inspelen op de actuele situatie. Daartoe zijn de portefeuillehouders bedrijfsvoering tijdelijk toegevoegd aan het CCT. In gezamenlijkheid sturen zij de UT organisatie aan, onder leiding van Victor van der Chijs, voorzitter van het College van Bestuur.

Nieuwe richtlijnen vanuit de Rijksoverheid

De richtlijnen die de Rijksoverheid vandaag bekend heeft gemaakt en die vooralsnog gelden tot en met 31 maart (lees de nieuwe maatregelen hier), hebben ook betrekking op de situatie van de Universiteit Twente. De maatregelen richten zich op activiteiten, en niet op gebouwen. Zo conformeert de UT zich aan de richtlijn om geen bijeenkomsten meer te houden waarbij meer dan 100 personen aanwezig zijn. Dit betekent:

• Alle tentamens voor vrijdag 13 maart worden afgelast. Voor tentamens ná 13 maart volgt nadere informatie.
  • Er zal op vrijdag 13 maart geen onderwijs worden gegeven. In alle gevallen geldt dat alle bijeenkomsten met meer dan 100 personen worden geannuleerd. Hogescholen en universiteiten zijn verzocht om in ieder geval tot en met 31 maart zoveel mogelijk onderwijs op afstand aan te bieden. Op dit moment treffen we voorbereidingen voor digitaal onderwijs. Morgen volgt aanvullende informatie over de inrichting van de onderwijsprocessen, in nauw overleg met de faculteitsbesturen.
  • De sportactiviteiten in het Sportcentrum worden afgelast. Dit geldt voor de sporthallen, fitnessruimte en groepslessen. Het Sportcentrum blijft wel toegankelijk voor bezoek aan bijv. de fysiotherapeut.
  • Events: alle evenementen met meer dan 100 bezoekers worden in ieder geval tot en met 31 maart afgelast.
  • -Thuiswerken: Rijksoverheid roept mensen in heel Nederland op om zoveel mogelijk thuis te werken of de werktijden te spreiden. Voor de UT werken we op dit moment richtlijnen rondom thuiswerken uit.

Alle onderzoeksactiviteiten kunnen worden voortgezet, voor zover niet gehinderd door bovenstaand.

Open Dagen geannuleerd

Vandaag hebben we de eerste directe consequentie van de nieuwe richtlijnen reeds ondervonden: de Open Dagen zijn afgelast. De bezoekers van de Master Open Dag die reeds naar de campus waren gekomen, worden gecompenseerd in hun reiskosten. De studiezoekers voor de Bachelor Open Dagen zijn gemaild dat deze Open Dagen niet doorgaan.

De komende periode wordt onderzocht op welke wijze we aankomende studenten op passende wijze kunnen informeren over studeren aan de UT. Zij kunnen in ieder geval deelnemen aan het Student for a Day-programma of gebruik maken van de Online Open Dag op 13 mei. Marketing & Communicatie gaat de komende periode de opleidingen benaderen om opleidings-specifieke content te ontwikkelen voor de Online Open Dag.

Op de hoogte blijven

We proberen zo goed als mogelijk de informatie actueel te houden (zie www.utwente.nl/nl/corona en zo snel mogelijk te communiceren op het moment dat dat nodig is. We horen ook graag jullie ideeën en gevoelens, omdat het ons helpt een goede afweging te maken en de informatie goed aan te kunnen laten sluiten bij de behoeften. We staan bovendien open voor vragen, omdat we ons realiseren dat er zich ingewikkelde situaties voordoen als gevolg van het virus of de maatregelen die worden genomen om deze onder controle te krijgen. Het communicatieteam is per e-mail te bereiken, info@utwente.nl. Ze proberen zo mogelijk binnen vier uur te reageren op mails, en zijn ook tijdens de weekenden aanwezig.

Tenslotte

We weten dat we veel van jullie vragen. Denk alsjeblieft mee in ons aller belang. Vermijd bijvoorbeeld grote oplopen, zoals bijeenkomsten van studieverenigingen, gebruikersruimtes zoals borrelkelders. Wij zijn ervan overtuigd dat we samen tot een veilige en werkbare situatie kunnen komen.

LEES OOK DE EERDERE UPDATES

L.P.W. van der Velde MSc (Laurens)
Woordvoerder College van Bestuur (CvB)