HomeNieuwsVan den Kroonenbergprijs naar Emile Nijssen en Stefan Witkamp

Van den Kroonenbergprijs naar Emile Nijssen en Stefan Witkamp

Het bestuur van het Universiteitsfonds Twente heeft de Van den Kroonenbergprijs dit jaar toegekend aan Emile Nijssen en Stefan Witkamp van Athom B.V. te Enschede. De jonge ondernemers ontvingen de prijs uit handen van Wilma van Ingen, voorzitter van het Universiteitsfonds, tijdens de Entrepreneurial Day op de campus van de Universiteit Twente.

Homey

Eind 2016 lanceerde Athom hun product Homey, het systeem dat al je apparaten in huis met elkaar verbindt. Het is een lichtgevende afstandsbediening voor alles in huis, van het koffiezetapparaat tot verwarming, verlichting, muziek en de TV. Deze producten kun je vervolgens bedienen via je Smartphone, of automatiseren via Homey Flows. Homey is te koop in Nederland o.a. bij Media Markt, via Bol.com en de eigen webshop. In 2017 is de verkoop ook naar Zweden en andere Scandinavische landen uitgerold. Op dit moment heeft Athom B.V. twaalf medewerkers in dienst. Naast een ontwikkelteam is er een support- en een marketingteam.

Emile en Stefan zijn 26 en 25 jaar en hebben in 2014 hun bachelordiploma gehaald aan de UT bij Creative Technology. De jonge ondernemers kennen elkaar van de studie. Emile is de creatieve geest; die vindt het leuk om ‘alles aan elkaar te knopen’. Als student had hij al bepaalde oplossingen gemaakt die anderen ook wilden hebben. Stefan doet de commercie. Als onderdeel van het afstuderen voor de bachelor hebben ze samen een pitchvideo en Kickstarter crowdfunding campagne opgezet voor Homey. Na het behalen van hun Bachelor hebben ze dit verder uitgebouwd tot het huidige bedrijf.

Van den Kroonenbergprijs

De Van den Kroonenbergprijs voor jong ondernemerschap is bestemd voor een ondernemer met een duidelijke band met de Universiteit Twente en die zich heeft bewezen door goed ondernemerschap. De prijs is een eerbetoon aan de vroegere rector magnificus Harry van den Kroonenberg, die aan de wieg stond van het ondernemende karakter van de Universiteit Twente. De prijs, die dit jaar voor de 35e keer namens het Universiteitsfonds Twente wordt uitgereikt, bestaat uit een geldbedrag van 4.500 euro, een oorkonde en een award, vervaardigd door Mohana van den Kroonenberg. Dit jaar waren er 23 genomineerden voor de prijs.

drs. M.M.J. van Hillegersberg - Hofmans (Martine)
Persvoorlichter (aanwezig, ma, di, do)