HomeNieuwsIndicatoren voor een gezonde planeet

Indicatoren voor een gezonde planeet UT mede-oprichter 'Planetary Accounting Network'

De Universiteit Twente is ‘founding member’ van het nieuwe ‘Planetary Accounting Network’ – een nieuw internationaal onderzoekscentrum dat onderzoek wil doen naar de grenzen die een leefbare planeet aan ons stelt. ‘Goed leven’ betekent dat we ook een gezonde planeet hebben. Hoe kunnen we die behouden en, waar mogelijk, herstellen? Vanuit de UT participeert Arjen Hoekstra in het netwerk, als expert op het gebied van het mondiale waterverbruik.

Het Planetary Accounting Network (PAN) wil beter inzichtelijk maken wat de gevolgen van ons gedrag zijn voor de planeet: als individu, als stad, als onderneming. Daarvoor heeft het netwerk tien indicatoren geïdentificeerd. Arjen Hoekstra van de Universiteit Twente wijst er al jaren op dat wij, met onze leefstijl, erg veel water verbruiken: één van die indicatoren. We gebruiken dat water juist ook in delen van de wereld waar dat schaars is. Zijn ‘water footprint’ heeft bijvoorbeeld geleid tot het inzicht dat je op kleine schaal wel water kunt besparen in je huishouden, maar dat minder vlees eten of selectiever zijn in je aankopen, veel meer invloed heeft. Dit betoogde hij recent in een artikel in UN Chronicle.

Het nieuwe netwerk voegt hieraan nieuwe indicatoren toe. Dat zijn CO2-emissie, methaan en stikstofoxide emissie, ontbossing, factoren die ozon afbreken, emissie van aerosolen, reactief stikstof, fosfor, verlies van biodiversiteit en niet-recyclebaar afval. “Wij brengen vanuit de UT vooral onze expertise in over waterverbruik”, aldus Hoekstra. “De indicatoren zijn niet los van elkaar te zien, ze beïnvloeden elkaar. Daarom is het goed om verschillende partijen bijeen te brengen om onze impact op de aarde integraal door te rekenen en met aanbevelingen te komen.” Op deze manier blijven we binnen de grenzen van wat de planeet aan kan.

Bij de lancering van het nieuwe netwerk is ook een paper verschenen in ‘Sustainable Earth’, getiteld The Planetary Accounting Framework: a novel, quota-based approach to understanding the impacts of any scale of human activity in the context of Planetary Boundaries.

Het initiatief past binnen het UT-thema 'Engineering for a resilient world'

Andere partners in het initiatief zijn op dit moment: Massey University, Nieuw Zeeland; het Water Footprint Network; Common Home of the Humanity (CHH); NZ LifeCycle Management; Ecometrics Consultancy; Bobux shoes; EcoChallenge; Ellen Ross Design.

De website van het netwerk is: www.planetaryaccounting.org

ir. W.R. van der Veen (Wiebe)
Persvoorlichter (aanwezig ma-vr)
+31 53 489 4244 | +31 6 12185692