HomeNieuwsOpnieuw promoverend echtpaar aan Universiteit Twente

Opnieuw promoverend echtpaar aan Universiteit Twente

Op vrijdag 21 april promoveert een echtpaar op dezelfde dag aan de faculteit Electrotechniek, Wiskunde en Informatica van de Universiteit Twente.

Laura en Geert Folkertsma gaan twee uur na elkaar voor hun doctorstitel. Dat een echtpaar tegelijkertijd promoveert is eigenlijk een zeldzaam fenomeen. Echter, op de UT gebeurt dit nu al voor de vierde keer in drie jaar tijd.

De afgelopen vier jaar deden Laura en Geert Folkertsma onderzoek binnen de faculteit EWI. In dezelfde periode kregen ze twee kinderen. Vrijdag ontvangen ze beiden hun doctorstitel: Laura in de scheikunde en Geert in de robotica.

Geert Folkertsma: “Laura is wat eerder begonnen, maar doordat ze twee keer verlof had rondom de geboorte van onze twee kinderen, zijn we uiteindelijk tegelijkertijd klaar. We hebben ons best gedaan om dan ook op dezelfde dag te promoveren. Dat vonden we wel praktisch, maar vooral erg bijzonder en leuk. Alle betrokkenen hebben daar enthousiast aan meegewerkt, en dat moet ook want er moet veel samenkomen op die ene middag. Eén van de inhoudelijke commissieleden zit zelfs bij ons beiden in de commissie. Diegene heeft zowel kennis van robotica als van microfluïdica (lab on a chip-onderzoek).”

Het is de vierde keer in enkele jaren dat een er een echtpaar op dezelfde dag promoveert aan de Universiteit Twente. In 2014 en twee keer in 2016 (link, link) was dit het geval. Geert en Laura verworven hun promotiepositie zonder enige ondersteuning van de UT, maar immigratie-adviseur Cecile Schouten legt uit dat de UT desgewenst ondersteuning aan de partners van nieuwe medewerkers biedt. “Wij streven er naar om medewerkers zich welkom te laten voelen. Wanneer er een nieuwe medewerker wordt aangenomen en we weten dat de partner ook een positie zoekt, dan doen we ons best om de partner hierin te ondersteunen. We willen als UT graag ‘The most welcoming university’ zijn.

Onderzoek Laura

Laura deed onderzoek naar elektrochemische sensoren. Het doel van haar onderzoek was om een sensor te ontwikkelen die reageert op specifieke bestanddelen in vloeistoffen. Met behulp van een laagje polymeren dat reageert op deze bestanddelen, kun je bijvoorbeeld de aanwezigheid en de concentratie van deze bestanddelen meten. Daarnaast heeft Laura de polymeren geprobeerd zo vorm te geven dat de sensor effectiever werkt. Hiertoe heeft ze structuren geprint met een nano-3D-printer en minuscule deeltjes gemaakt met behulp van een lab-on-a chip. Een lab-on-a-chip is een minuscuul apparaatje, voorzien van vloeistofkanaaltjes dat verschillende laboratoriumfuncties op een chip combineert. In zo’n chip heeft Laura druppels laten ontstaan die later uithardden tot poreuze deeltjes.

Onderzoek Geert

Geert ontwikkelde een robotversie van een cheeta. “De cheeta is het snelste landdier, hij maakt heel efficiënt gebruik van zijn energie. Ik wilde een robot maken die op dezelfde manier rent. Dit is nuttig voor de ontwikkeling van nieuwe robots. We gaan steeds meer gebruik maken van robots in ons dagelijks leven. Neem bijvoorbeeld de stofzuigrobot: deze kan niet over drempels, of de trap op. We zullen dus robots moeten ontwikkelen die kunnen lopen. Om dat efficiënt te doen, kunnen we veel leren van de cheeta. Het prototype dat ik heb ontwikkeld rent vrij goed: naar verhouding gebruikt hij maar iets meer energie dan een cheeta. Er is meer onderzoek nodig om hem ook echt zo hard te laten lopen als een cheeta. Een masterstudent is daar nu mee bezig. Ik denk dat het hem wel gaat lukken.” Het onderzoek van Geert levert waardevolle kennis op die ingezet kan worden voor medische doeleinden: bijvoorbeeld bij revalidatierobots of protheses die toegerust zijn met robotica.