HomeNieuwsEchtpaar promoveert op zelfde dag bij zelfde hoogleraar

Echtpaar promoveert op zelfde dag bij zelfde hoogleraar

Op 6 november promoveert een Pakistaans echtpaar op dezelfde dag aan de Universiteit Twente, bij dezelfde hoogleraar. De afgelopen vijf jaar deden Salma Anwar en Muhammad Yaseen onderzoek aan de faculteit ITC op het gebied van ruimtelijke statistiek. Ze behaalden hun masteropleiding en gingen vervolgens beiden werken als promovendus aan dezelfde vakgroep. In dezelfde periode kregen ze drie kinderen.

Dat een echtpaar op dezelfde dag promoveert, is een zeldzaam fenomeen. Maar dan ook nog bij dezelfde hoogleraar, dat komt helemaal niet vaak voor. Salma Anwar: “Ik voel me bevoorrecht dat wij beiden mochten studeren en promoveren aan de Universiteit Twente.  We zouden eerst naar verschillende Universiteiten gaan, maar toen ik zwanger bleek te zijn wilden we graag samen studeren om zo het gezinsleven hiermee te kunnen combineren. Na twee maanden studeren is ons eerste kind geboren. Nog voordat we onze master haalden kwam ons tweede kind ter wereld. Toch hebben we op tijd onze MSc gehaald. Tijdens de PhD kregen we ons derde kind. Het combineren van het onderzoek en werk met het krijgen van drie kinderen was zwaar, maar we zijn hierin altijd gefaciliteerd en ondersteund. Mensen benijdden ons omdat we op dezelfde plek studeerden en werkten. “

Concentratie
Hoogleraar Earth Observation Science Alfred Stein, promotor van het echtpaar: “Het was bijzonder om het echtpaar te begeleiden. Ze kwamen hier naartoe met een HEC-beurs voor vijf jaar, waarvan anderhalf jaar MSc en drie en een half jaar PhD. Ik vind het heel sterk hoe ze zich ondanks de geboorte van hun drie kinderen zo goed hebben kunnen concentreren.” Muhammad Yaseen: “Het was een unieke ervaring voor ons om in Nederland te mogen studeren en werken. Studieprogramma’s zijn erg gestructureerd en modern en de samenleving is vrediger en rustiger dan in Pakistan. Mensen zijn over het algemeen erg behulpzaam en recht voor z’n raap.”

Onderzoek Salma Anwar
Anwar deed onderzoek naar de methodologie die toepasbaar is op landgebruik en landverandering door twee totaal verschillende factoren: ontbossing en aardbevingen. Ze bestudeerde de aardbeving in Kashmir (2005) in Pakistan waarbij honderdduizenden doden vielen. Dit kwam vooral door de naschokken. Anwar onderzocht het ruimtelijk patroon van de naschokken en de effecten en de locatie van breuken en zichtbare patronen in het landschap. Stein: “Door dit te modelleren zijn we beter in staat om te voorspellen waar naschokken van grote aardbevingen plaatsvinden die worden veroorzaakt door continentale platen die botsen.” In het tweede deel van haar promotieonderzoek keek ze naar ontbossing. Hierbij hanteerde ze nieuwe modellen en analysemethodes en vergeleek ze gegevens over de jaren heen. Daaruit bleek dat de aanleg van wegen doorgaans leidt tot ontbossing: de ontbossing breidt zich uit vanaf de weg de bossen in.

Onderzoek Muhammad Yaseen
Yaseen deed onderzoek naar methoden om aardbevingen te kunnen onderzoeken. Hij keek hierbij vooral naar de aardbeving in Bam in Iran (2003), die de hele stad verwoestte. Hij gebruikte ruimtelijke statistiek en satellietbeelden om ondanks alle ruïnes een breuklijn vast te stellen in het aardoppervlak. Dankzij het combineren van verschillende beelden, een techniek die voorheen niet mogelijk was, is het Yaseen gelukt een breuklijn vast te stellen.

Salma Anwar promoveert op 6 November om 14:45 uur aan de faculteit ITC van de Universiteit Twente. Muhammad Yaseen promoveert dezelfde dag om 16:45 uur.

Noot voor de pers
U bent van harte welkom tijdens de promoties van het echtpaar. Om u aan te melden, voor meer informatie of interviewverzoeken kunt u contact opnemen met persvoorlichter Kim Hovestad, 0622436275.