HomeNieuwsUT en Fraunhofer bereiden MKB voor op Industry 4.0

UT en Fraunhofer bereiden MKB voor op Industry 4.0

Hoe maak je ondernemingen, zeker in het MKB, bewust van de grote veranderingen die Industry 4.0 gaat geven? Het Fraunhofer Project Center (FPC@UT) op de campus van de UT onderzoekt dit en biedt een complete ‘audit’ aan die een onderneming doorlicht en optimaal voorbereidt. Op 3 november worden best practices gedeeld.

Industry 4.0 lijkt, in discussies en vergezichten, vooral te gaan over verdergaande automatisering: de introductie van kunstmatige intelligentie, Internet of Things en Big Data in de bedrijfsprocessen. Maar het gaat verder: hoewel de technologie zeker een rol gaat spelen, betekent het ook een heel andere manier van business die een onderneming tot in haar haarvaten gaat beïnvloeden.

Delen en samenwerken

De essentie is dat bedrijven hun processen veel meer gaan delen met klanten en toeleveranciers, soms zelfs met de concurrentie. In plaats van de klassieke gesloten productieomgeving ontstaat een service-omgeving die snel kan inspelen op veranderingen in de markt. Rolls Royce, bijvoorbeeld, als fabrikant van vliegtuigmotoren, verkocht of leasede haar motoren altijd aan vliegtuigfabrikanten en gebruikers. Intussen heeft de fabrikant een serviceconcept ontwikkeld waarin de klant per úúr geleverde ‘thrust’ betaalt. De motoren leveren zèlf data in real time, voor de planning van services, zonder dat de gebruiker er iets voor hoeft te doen. Dit werkt alleen goed dankzij een waardenetwerk van partijen die nauw samenwerken: Industry 4.0 kan niet zonder open en transparante ketens.

Servitization

Het Fraunhofer Project Center, een samenwerking van de Universiteit Twente en Saxion met het Fraunhofer-Institut für Produktionstechnologie in Aken, start nu een project waarin de grote hoeveelheid business intelligence die nu al in een bedrijf aanwezig is, ingezet kan worden in de overgang van product supplier naar service supplier- ook wel servitization genoemd: een ontwikkeling die past bij Industry 4.0.

Onderzoek

FPC@UT gaat deze transitie onderzoeken samen met de UT-faculteiten Engineering Technology (ET) en Behavioural, Management and Social Sciences (BMS), en samen met een internationaal opererend bedrijf dat actief is in de industriële automatisering. Het project heet ‘Business intelligence and new value proposition for next-generation robotic services’ De betrokken UT-onderzoekers zijn dr. Raymond Loohuis en dr. Ariane von Raesfeld Meijer, beiden verbonden aan het Nederlands Instituut voor Kennisintensief Ondernemerschap (NIKOS) van de UT, en prof Jörg Henseler, die de afdeling Ontwerp, Productie en Management leidt.

Industry 4.0 Audit

Daarnaast biedt FPC@UT nu een volledige audit aan waarmee ondernemers, juist ook in het MKB, kunnen nagaan in hoeverre zij voorbereid zijn op de overstap naar Industry 4.0. Na zo’n audit weten ze precies wat de kansen zijn en op welke plaatsen in hun organisatie verandering nodig is. Dat kan betekenen het vernieuwen van de informatie- en andere technologie, het kan ook betekenen een organisatie- of cultuurverandering in het bedrijf. Dankzij dit 'doorlichten' blijft Industry 4.0 niet iets ongrijpbaars met weidse vergezichten, maar krijgt een ondernemer concrete handreikingen.

Ondernemersbijeenkomst met best practices

Een speciale bijeenkomst van FPC@UT voor ondernemers, op 3 november, gaat in op deze audit en het delen van best practices. Hier spreken onder meer de managing director van Fraunhofer IPT, dr. Thomas Bergs en de CTO van Thales, Lucas Roffel.

Meer informatie: mevr. Biba Visnjicki (053)4891362, business development manager van het Fraunhofer Project Center of Wiebe van der Veen, persvoorlichter Universiteit Twente, 0612185692

ir. W.R. van der Veen (Wiebe)
Persvoorlichter (aanwezig ma-vr)
+31 53 489 4244 | +31 6 12185692