HomeNieuwsIntensieve kennisuitwisseling tijdens eNTERFACE in DesignLab

Intensieve kennisuitwisseling tijdens eNTERFACE in DesignLab

Van Maleisië tot Los Angeles en van Nieuw-Zeeland tot Zweden: zo’n 75 onderzoekers en studenten van over de hele wereld werkten de afgelopen maand in het DesignLab van de Universiteit Twente hard aan het verder brengen van enkele veelbelovende projecten op het gebied van human media interaction. De UT was de afgelopen periode gastheer voor de 12e editie van eNTERFACE, een internationaal netwerkproject waarin onderzoekers zich gezamenlijk een maand lang ‘opsluiten’ om te werken aan de nieuwste ontwikkelingen binnen het vakgebied.

Kennis en inspiratie

CTIT vakgroep Human Media Interaction (HMI) wierp zich dit jaar op als gastheer voor het jaarlijkse terugkerende evenement. “Omdat het een heel mooie manier van kennis uitwisselen is”, zegt Dirk Heylen, hoogleraar Socially Intelligent Computing bij HMI. “Onze gasten komen hier om iets op te steken, elkaar te inspireren, en vooral ook van elkaar te leren. Tegelijkertijd levert het direct resultaat op voor de deelnemende projecten, die kritisch worden getoetst door vakgenoten en voorzien van nieuwe en creatieve impulsen.”

Liefst negen projectteams, bestaande uit studenten, promovendi en onderzoekers uit verschillende disciplines, werkten aan het uitwerken van hun onderzoeksvoorstellen van diverse universiteiten en onderzoeksinstellingen. Soms betrof het geheel nieuwe ideeën, bij anderen ging het vooral om het toetsen van bestaande projecten in een vervolgfase.

Twentse projecten

Zo brachten UT-onderzoekers het project Heterogeneous Multi-Modal Mixing in, waarbij de uitdaging centraal stond hoe een robot er in slaagt een vloeiende conversatie met meerdere personen tegelijk te houden. Het project van Dennis Reidsma, Daniel Davison en Edwin Dertien gebruikte eNTERFACE voor het ontwikkelen van een goede experimentele setting.

Ook het Europese project ARIA-VALUSPA, waarin de UT participeert, nam deel aan het evenement. ARIA-VALUSPA moet een ‘virtuele journalist’ opleveren die er, aan de hand van interactie met mensen, in slaagt om informatie te verwerken en gestructureerd op te slaan.

Organisatie

CTIT, het instituut voor ICT onderzoek in context van de Universiteit Twente, stelde samen met de 4TU.Federatie (vanuit het Humans & Technology research centre) middelen beschikbaar om eNTERFACE naar Twente te halen. “En dan hebben we met het DesignLab faciliteiten die echt top zijn voor dit soort sessies. We hebben erg veel support gehad aan Miriam Iliohan en haar team”, aldus Khiet Truong, universitair docent bij HMI en Creative Technology. “Doordat groepen in één ruimte werken ontstaat er direct ook veel meer interactie tussen groepen onderzoekers. Ze stellen elkaar makkelijk vragen, kijken nieuwsgierig met elkaar mee en denken mee over oplossingen.”

eNTERFACE

Het eNTERFACE-initiatief vloeit voort uit een Europees project in het kader van het Europese onderzoeksprogramma FP6, waar een aantal universiteiten binnen Networks of Excellence een start maakte met intensieve zomerworkshops. Deze werksessies met onderzoekers, promovendi en studenten moeten kansrijke onderzoeksprojecten in een snelkookpan een stapje verder te helpen en bieden tevens de mogelijkheid voor uitgebreide internationale kennisuitwisseling. In 2005 was het Belgische Université de Mons de eerste organiserende universiteit van eNTERFACE, sindsdien is het elk jaar op wisselende locaties georganiseerd.

L.P.W. van der Velde MSc (Laurens)
Woordvoerder College van Bestuur (CvB)