HomeNieuwsHet DiaBoek van Floor Lieverse wint Niersfonds eHealth voucher
Utwente

Het DiaBoek van Floor Lieverse wint Niersfonds eHealth voucher

Het DiaBoek bedacht door UT-studente (Creative Technology) Floor Lieverse is een interactief luisterboek ter ondersteuning van een gezonde levensstijl bij mensen met weinig gezondheidsvaardigheden en een Type 2 Diabetes. De Niersfonds eHealth voucher ter waarde van 5.000 euro ontving zij tijdens het TechMed event op 1 november.

Uit recent onderzoek blijkt dat één op de vier mensen in Nederland moeite heeft met het verkrijgen, begrijpen en beoordelen van gezondheidsgerelateerde informatie, wat bekend staat als een lage gezondheidsvaardigheid (LHL). Het hebben van LHL kan leiden tot ongeïnformeerde gezondheidsgerelateerde beslissingen en negatieve gezondheidsuitkomsten. In Nederland zijn meer dan 10 miljoen mensen gediagnosticeerd met één of meer chronische ziekten. Daarom is het van groot belang om effectieve zelfmanagementondersteuning te bieden, met name voor mensen met LHL.

Gezonde leefstijl

Een veelvoorkomende chronische ziekte in Nederland is Type 2 Diabetes Mellitus (DM2), waarbij een gezonde leefstijl essentieel is voor de behandeling en het beheer ervan. Echter, mensen met een LHL ervaren vaak moeilijkheden bij het begrijpen van zelfmanagementprogramma's die gericht zijn op het bevorderen van een gezonde leefstijl. Dit leidt tot een gebrek aan inzicht in hun ziekte en de benodigde veranderingen in leefstijl, wat uiteindelijk resulteert in slechtere gezondheidsuitkomsten.

Het DiaBoek

'Het DiaBoek' van Lieverse pakt dit probleem aan. 'Het DiaBoek' is een serie interactieve luisterboeken die speciaal zijn ontworpen met communicatiestrategieën om mensen met LHL te helpen bij het begrijpen en implementeren van de benodigde leefstijlveranderingen om hun Type 2 Diabetes Mellitus effectief te beheren. Het eerste boek van de reeks is al ontwikkeld in samenwerking met de doelgroep en relevante experts, maar verdere verfijning is nog nodig.

Doel project

Het doel van het project is om het prototype van 'Het DiaBoek' verder te ontwikkelen en uitgebreid te evalueren in samenwerking met de doelgroep. Feedback van gebruikers en experts zorgen voor de verdere optimalisatie van het luisterboek.

Veelbelovende resultaten

De eerste reacties op het prototype van 'Het DiaBoek' zijn zeer positief. De gebruikers gaven aan dat de interactieve elementen en de gebruiksvriendelijkheid van het luisterboek hen in staat stelt om de informatie beter te begrijpen en toe te passen in hun dagelijks leven. Dit is een veelbelovend resultaat dat verdere ontwikkeling rechtvaardigt.

Niersfonds eHealth voucher

De eHealth voucher bestaat uit 5.000 euro plus de steun van het Designlab, Novel-T en de UT-leerstoel Biomedical Signals and Systems bij de verdere ontwikkeling. De Niersfonds eHealth voucher wordt jaarlijks uitgereikt aan een bachelor- of masterstudent, PhD of young alumnus (binnen drie jaar na afstuderen) die een innovatief idee heeft voor een eHealth-oplossing. De voucher wordt mogelijk gemaakt door het Niersfonds, een Fonds op Naam bij het Universiteitsfonds Twente. Het Niersfonds is in 1988 ingesteld als een cadeau van het Overijsselse bedrijfsleven bij het afscheid van Commissaris van de Koningin Mr. J.L.M. Niers.

JURY

De urgentie van het probleem van laaggeletterdheid in relatie tot gezondheid én de keuze voor een eHealthoplossing voor deze doelgroep, plus het feit dat er al een prototype is dat met de doelgroep en experts is ontwikkeld, maakt dat de jury Floor Lieverse met ‘het Diaboek’ tot winnaar van de Niersfonds eHealth voucher 2023 voordraagt.

Voor meer informatie over 'Het DiaBoek' en de mogelijkheid om betrokken te raken bij het project, neem contact op met de persvoorlichter. Meer informatie over de studie Creative Technology vind je hier: Creative Technology

drs. J.G.M. van den Elshout (Janneke)
Persvoorlichter (aanwezig ma-vr)