HomeNieuwsDiversity Day: interessante ideeën en waardevolle inzichten
Annabel Jeuring

Diversity Day: interessante ideeën en waardevolle inzichten

Op 3 oktober was het zover, het was Diversity Day in Nederland. En dus ook op de UT. Aandacht voor diversiteit, gelijkwaardigheid en inclusie is altijd belangrijk, zeker niet op alleen op Diversity Day, maar gewoon elke dag. Niet omdat het hip is of omdat je er – als organisatie – iets aan moet doen, maar juist omdat iedereen zich thuis moet kunnen voelen binnen de UT. Gelijkwaardig behandeld worden en echt voelen dat jij en dat wat je bijdraagt opgemerkt en gewaardeerd wordt, dat is een basisbehoefte van iedereen. Daarom heeft het DE&I Team van de UT op 3 oktober – vanuit een ontmoetingsplek in Hal B van de Waaier – uitgebreid gesproken met mensen die langskwamen over wat zij graag anders willen zien of nodig hebben, als je inzoomt op diversiteit, gelijkwaardigheid en inclusie. En ’s middags was het tijd voor een workshop over hoe je dat nu doet, diversiteit, gelijkwaardigheid en inclusie zien als fundamentele kernwaarden. Ben jij benieuwd? Lees dan snel verder.

Wat was het goed om veel mensen te spreken over wat voor hen belangrijk is. Samen kijken naar wat we al doen en wat er beter kan. Meer veilige en toegankelijke plekken op de campus om bij elkaar te komen, een uitgebreider buddy-systeem en meer aandacht voor hoe je bij de UT hulp kunt krijgen als jou iets naars of pijnlijks is overkomen. Dit zijn zomaar een paar voorbeelden die zijn opgeschreven en besproken. Net als onderzoeken of we toch weer een Kick-In-evenement kunnen organiseren voor vrouwelijke studenten, juist omdat zij in een aantal opleidingen nog in de minderheid zijn. Of een mogelijkheid creëren voor studenten en medewerkers van kleur om bij elkaar te komen en met elkaar ideeën en ervaringen uit te wisselen. Of zelfs: kan er geen piano ergens op de campus geplaatst worden, waar iedereen vrij op kan spelen?

Actieplan, strategie en werken aan een nieuw ontwikkelplan

Stuk voor stuk interessante ideeën die wij zeker mee zullen nemen in het volgende ontwikkelplan van de UT, waarin we voor de komende twee jaar met elkaar gaan vaststellen welke acties en stappen wij  – allemaal – kunnen zetten om onze cultuur, ons beleid en dat wat we doen stap voor stap inclusiever te maken. Dat ontwikkelplan – met specifieke ontwikkelopgaven, volgt in 2024. Voor nu geldt nog het huidige DE&I Actieplan. Over hoe de UT DE&I ziet en hoe wij er samen aan werken, lees je ook meer in dit nieuwsbericht over het normaliseren van DE&I.

Training DE&I basiskernwaarden voor iedereen

In de middag stonden we stil bij hoe je elke dag kunt doen wat je doet met diversiteit, gelijkwaardigheid en inclusie als basiswaarden in je achterhoofd. En daarbij maakt het eigenlijk niet uit wat je doet, of je nu beleid schrijft, onderzoek doet, lesgeeft of deelneemt aan een vergadering. Want zo gaf trainer Nicole Kienhuis aan tijdens de training: “Het is belangrijk je bewust te zijn van je eigen positie en perspectief. Soms sta je daar niet zo bij stil, maar als je je daar bewust van bent en daar zelf kritisch naar durft te kijken, dan lukt het je vaak ook beter om echt te luisteren naar elkaar en te zien dat niet iedereen altijd even gelijkwaardig behandeld wordt. Of de kans krijgt zich te ontwikkelen of een bijdrage te leveren.” Tijdens de training werd theorie afgewisseld met voorbeelden en opdrachten die de deelnemers – studenten en medewerkers – met elkaar uitvoerden. Hieruit kwam naar voren hoe lastig het vaak is om je uit te spreken als je iets ziet gebeuren of zelf meemaakt dat niet oké is. En juist daarom is het zo belangrijk dat we allemaal gelijkwaardigheid en inclusie (blijven) zien als iets normaals, als iets waar we elke dag mee bezig zijn. Net als het blijven benoemen van zaken die niet oké zijn, zoals racisme, discriminatie, negeren of buitensluiten. Want alleen zo kunnen we er iets aan doen, met elkaar. Want, de UT, dat zijn wij gewoon allemaal, met al onze verschillen en overeenkomsten. Kijk maar eens naar deze videoclip!

Wil jij ook weten hoe je kunt werken aan DE&I?

Ben jij benieuwd naar de training? En zou je die wel willen doen met jouw team of afdeling? Neem dan even contact op met het UT Language Centre, via de Course Finder. Dan bekijken zij samen met jou hoe jij met jouw collega’s of medestudenten de training Beyond the label: DE&I as core values at UT kunt doen. Heb je een vraag of opmerking of wil je op een andere manier werken aan DE&I, laat het weten via diversity-ga@utwente.nl. Of neem eerst een kijkje op onze website of op de DE&I Topic Page. Je kunt ons ook volgen om Instagram via @utwentedei of je aanmelden om nieuws te ontvangen via het Service Portal. Dat doe je door je in te schrijven voor het onderwerp ‘inclusie’.