HomeNieuwsDit zijn de best gelezen nieuwsberichten van 2022
Professor Marcel Karperien

Dit zijn de best gelezen nieuwsberichten van 2022

Vele nieuwsberichten over uiteenlopende onderwerpen: op onze website publiceren we het hele jaar door vele verhalen. Over wetenschappers die baanbrekend onderzoek doen, die succesvol zijn geweest in het binnenhalen van financiering maar ook over bijvoorbeeld allerlei onderwerpen met een meer organisatorische insteek. We hebben de meest gelezen berichten van 2022 voor je op een rij gezet.

1. Hydrogel voor reparatie kraakbeen voor het eerst op mensen getest

Artrose is een ingrijpende ziekte: door het beschadigd raken van het kraakbeen wordt bewegen steeds lastiger en pijnlijker, zo niet onmogelijk. Hoogleraar Marcel Karperien en zijn team werken aan een hydrogel die lokaal geïnjecteerd kan worden, en herstel bevorderd. In februari van 2022 kondigde Marcel aan deze hydrogel voor het eerst op mensen te gaan testen. Het duurt overigens nog wel even voordat deze technologie echt in de ziekenhuizen beschikbaar is voor alle patiënten.
Hydrogel voor reparatie kraakbeen voor het eerst op mensen getest

2. Slimme meter laat geen gebruik zien maar teruglevering

Stroomverbruik was afgelopen jaar een hot topic, niet in de laatste plaats vanwege de stijgende energieprijzen. Hoogleraar Frank Leferink en zijn team doen onderzoek naar slimme meters, en toonden aan hoe complex de levering van elektriciteit is. Zo complex zelfs, dat elektriciteitsmeters door het gebruik van dimmers wel eens verkeerde inzichten kunnen bieden.
> Slimme meter laat geen gebruik zien maar teruglevering

3. "Telefoontje van The Times plantte het zaadje"

Op 17 juni haar hoogleraar Loes Segerink haar oratie, de officiële intreerede die hoort bij de aanstelling als hoogleraar. In de aanloop naar dit heugelijke moment vertelde ze over haar onderzoek naar kleine chips waarmee eenvoudig de eigenschappen van diverse vloeistoffen te testen zijn. Denk bijvoorbeeld aan het opsporen van tumormarkers in urine of voor het testen van mannelijke vruchtbaarheid.
"Telefoontje van The Times plantte het zaadje"

4. UT stimuleert treinreizen met Train Zone Map

Waarom het vliegtuig pakken voor korte reizen als dat ook per trein zou kunnen? In ieder geval beter voor het milieu, en in sommige gevallen nog comfortabeler ook. De Universiteit Twente ontwikkelde voor haar medewerkers een Train Zone Map, die laat zien voor welke reizen het juist het meest ideaal is om niet met het vliegtuig te gaan, maar juist met het openbaar vervoer. Op die manier stimuleert UT duurzaam reizen van haar medewerkers naar bijvoorbeeld congressen of veldwerk elders op de wereld.
UT stimuleert treinreizen met Train Zone Map

5. Elsevier Beste Studies: Driemaal goud, beste technische universiteit

Voor studiekiezers is het belangrijke informatie: welke studie is goed en welke minder? Maar voor docenten van de verschillende opleidingen is de publicatie van het Elsevier Beste Studies-onderzoek minstens net zo spannend: hoe tevreden zijn de studenten met de opleiding die ze krijgen? In de editie van dit jaar, die in oktober verscheen, deed de Universiteit Twente het uitermate goed, met diverse bachelor- en masteropleidingen die tot de beste in hun discipline behoren, en bovendien de titel Beste Technische Universiteit.
> Elsevier Beste Studies: Driemaal goud, beste technische universiteit

6. Wereldrecordpoging studenten Civiele Techniek bouwen grootste bierkrattenbrug

Het is een spannende strijd tussen studenten van de Nederlandse technische universiteiten: wie kan de grootste brug bouwen met behulp van alleen (lege) bierkratten? Het huidige record is met ruim 26 meter in handen van studenten van de TU Eindhoven, en dus deden Twentse studenten een poging om dat te verbeteren. Spoiler alert: de poging mislukte jammerlijk en dus blijft de eer nog even voor de Brabantse studenten.
Wereldrecordpoging studenten Civiele Techniek bouwen grootste bierkrattenbrug

Wellicht ben je ook nieuwsgierig naar welke berichten het goed deden op het Engelstalige gedeelte van onze website? Ook daar hebben we een overzicht van gemaakt.