HomeNieuws & eventsCorporate mededelingenElsevier Beste Studies: driemaal goud, beste technische universiteit

Elsevier Beste Studies: driemaal goud, beste technische universiteit

De Universiteit Twente komt goed naar voren in de nieuwste editie van Elsevier Beste Studies. Voor het onderzoek keek de redactie van het magazine naar de waardering van alle ruim 2.000 bachelor- en masteropleidingen die aan de Nederlandse universiteiten en hogescholen worden aangeboden. Om te komen tot een oordeel, koos de redactie elf onderdelen waarop studenten hun opleiding hebben beoordeeld in de meest recente Nationale Studenten Enquête. In vergelijking met andere onderzoeken waarbij opleidingen tegen de meetlat worden gehouden, ligt de focus bij Elsevier Beste Studies op de tevredenheid van studenten over een breed spectrum van aspecten.

Goud, zilver en brons

Om goed presterende opleidingen uit te lichten, worden gouden, zilveren en bronzen medailles toegekend. Elsevier noemt de Universiteit Twente als beste technische universiteit, met het hoogst aandeel gouden medailles: drie van de 51 opleidingen scoren de hoogste waardering. Van alle universiteiten scoort Wageningen University & Research het best: tien van 49 beoordeelde opleidingen krijgen goud.

Goud bij de UT is er voor de masteropleidingen Industrial Engineering & Management en Public Administration en de bacheloropleiding Technische Natuurkunde. Daarnaast scoren nog eens twee opleidingen zilver, en krijgen zeven opleidingen brons.

Aan 340 opleidingen aan hogescholen en universiteiten zijn dit jaar bronzen, zilveren en gouden medailles toegekend. Om in aanmerking te komen voor een medaille moet de opleiding op ten minste 4 van 11 onderzochte onderdelen aanzienlijk beter scoren dan andere opleidingen binnen de betreffende sector. Opleidingen die op de meeste onderdelen uitblinken, krijgen een gouden medaille. Dit jaar zijn dat er 112.

Goud

• Industrial Engineering & Management (master)
  • Public Administration (master)
  • Technische Natuurkunde (bachelor)