HomeNieuwsUniversity of Waterloo en UT tekenen partnership

University of Waterloo en UT tekenen partnership

• (foto vlnr Dr. Ian Rowlands, Associate Vice-President International (University of Waterloo), dr Vivek Goel (President University of Waterloo), prof. Vinod Subramaniam (President UT), prof. Tom Veldkamp (Rector Magnificus UT)

De presidenten van beide universiteiten hebben op dinsdag 5 juli de overeenkomst getekend voor een strategisch partnership. De Canadese universiteit en de Universiteit Twente zijn al langer partners, maar deze dag zijn er met de ondertekening van de overeenkomst ook afspraken gemaakt. Samen gaan de beide partijen kijken naar intensivering van de samenwerking op het gebied van onderzoek en onderwijs.

Sinds 2016 hebben de universiteiten al een Memorandum of Understanding. Dit is een soort intentieverklaring voor een intensieve samenwerking. Deze is destijds geïnitieerd door prof.dr. Lisette van Gemert-Pijnen en dr. Catherine Burns. Een vervolgstap in de samenwerking is een strategisch partnerschap. Op woensdag 5 juli hebben de presidenten prof.dr. Vinod Subramaniam (Universiteit Twente) en dr. Vivek Goel (University of Waterloo) elkaar voor het eerst live ontmoet. Door de Universiteit Twente werd er een rondleiding, samen met alle decanen, directeuren van Novel-T en Strategische Business Development, over de campus georganiseerd. De tour leidde langs BMS lab, MESA+ NanoLab en TechMed. Bij TechMed werd de tour afgesloten met een hybride bijeenkomst waarbij officials van Waterloo en de UT het woord tot elkaar richtten over de viering van het strategische partnerschap.

De University of Waterloo, opgericht in 1957, heeft 42.500 fulltime en parttime studenten. De universiteit is, volgens de MacLean's ranking, al jaren de meest innovatieve universiteit van Canada.

Aandachtsgebieden samenwerking

De universiteiten zoeken elkaar op met betrekking tot de onderwerpen: gezondheid, bio-engineering en biotechnologie, nano en water. Door het strategisch partnerschap is het voor studenten en medewerkers makkelijker informatie uit te wisselen. Bijvoorbeeld op het gebied van onderzoek en onderwijs. De eerste studenten gaan voor een werkbezoek in september bij de University of Waterloo op bezoek.

Verdere uitbreiding samenwerking

Na de handtekening volgt een verdere uitwerking van de samenwerking. Door het vaststellen van een visie en brede koers kan er daarna een gezamenlijke strategische roadmap vastgesteld worden: de route om tot de intensievere samenwerking te komen en een 'Waterloo-Twente ecosysteem' te ontwikkelen. De Country/ISP coördinator van de Universiteit Twente, Margriet Dekkers heeft naast een netwerk met Waterloo een extern netwerk met industrie en overheidspartners opgezet met onder meer Oost NL, WTC Twente, Ambassades en de Netherlands-Canada Chamber of Commerce.

Ben je geïnteresseerd in het strategisch partnerschap met de University of Waterloo en wil je de samenwerkingsmogelijkheden onderzoeken? Neem dan contact op met Margriet Dekkers, Strategic Partnership Coördinator m.a.h.dekkers@utwente.nl