HomeNieuwsECIU viert 25-jarig bestaan met tentoonstelling

ECIU viert 25-jarig bestaan met tentoonstelling Een reis door het verleden

Het European Consortium of Innovative Universities (ECIU), waarvan de UT partner is, bestaat 25 jaar. De 14 aangesloten instellingen stonden daar donderdag 15 december bij stil met de ECIU Back to the Future tentoonstelling en diverse festiviteiten en bijeenkomsten op de UT-campus in Enschede.

Rector magnificus van de Universiteit Twente, Tom Veldkamp, opende de feestelijke ceremonie. Hij blikte terug op 25 jaar samenwerking en memoreerde dat de Universiteit Twente een van de grondleggers van ECIU is. 'In 1996 namen vertegenwoordigers van Aalborg, Dortmund, Hamburg-Harburg, Warwick, Twente en Barcelona deel aan een tweedaagse bijeenkomst in Twente, waarna het ECIU-netwerk praktisch werd opgericht om oplossingen te vinden voor nieuwe uitdagingen in het hoger onderwijs', zegt hij.

Die doelstelling is volgens Veldkamp nog steeds dezelfde. 'Maar de maatschappij en het hoger onderwijs zijn sterk veranderd. De uitdagingen waar we voor staan zijn verstrekkend en de eisen aan de Europese hoger onderwijsinstellingen zijn hoog en complex van aard.'

In de beginjaren waren de primaire belangen van het ECIU-netwerk regionale ontwikkeling, technologieoverdracht, gezamenlijke studieprogramma's, onderzoekssamenwerking en uitwisseling van studenten en personeel. 'In die zin is er niet veel veranderd', zegt Veldkamp. 'We hebben nog steeds hetzelfde belang, maar we hebben ons sterker en met meer inzet georganiseerd in de ECIU University. We zitten nu in de overgangsfase van een netwerk van universiteiten naar een Europese universiteit.'

Om deze volgende stap en het 25-jarig bestaan te vieren is een tentoonstelling gemaakt, die je zowel virtueel als fysiek kan bezoeken. Ze toont enkele hoogtepunten uit het verleden en het heden en werpt een blik op de toekomst. Bezoekers zien hoe het consortium zich in de loop der jaren heeft ontwikkeld en de gepresenteerde items zijn interactief. Test bijvoorbeeld je ECIU-kennis met een heuse quiz, bekijk video's met verhalen van studenten en ervaringen van docenten, bekijk de animatie over challenge-based learning of lees over de laatste onderwijsontwikkelingen zoals micro-credentials en flexibele leertrajecten en wat de toekomstplannen van ECIU zijn.

'De tentoonstelling maakt tastbaar waar het consortium de afgelopen jaren mee bezig is geweest', zegt projectleider en instellingscoördinator Rianne Kaptijn. 'Als partneruniversiteiten van ECIU vinden we elkaar op terreinen als regionale ontwikkeling, gezamenlijke studieprogramma's, uitwisseling van studenten en medewerkers en onderwijsinnovatie.' Onderwerpen die zich vrij moeilijk in beelden laten vangen. En juist dat maakt deze tentoonstelling zo bijzonder. Met video's, animaties, quizzen, foto's, position papers en onze magazines kunnen we alle ontwikkelingen op een heel aantrekkelijke manier laten zien.

De tentoonstelling is te bezoeken in de Waaier op donderdag 15 december van 16:00 - 18:00 uur.

De virtuele tentoonstelling is hier te bekijken: https://links.intractive.app/4KTg3Or

Kijk op deze website voor meer informatie over ECIU