HomeNieuwsi-Botics team strijdt in ANA Avatar XPRIZE finale om hoofdprijs

i-Botics team strijdt in ANA Avatar XPRIZE finale om hoofdprijs

Update

I-Botics is vijfde geworden in de finale van de ANA Avatar XPRIZE.

Felicitaties aan het team voor deze geweldige prestatie!

Hun avontuur begon meer dan vier jaar geleden, maar komt nu tot een eind. Op 4 en 5 november strijdt het I-Botics team in de finale van de ANA Avatar XPRIZE in Los Angeles om de titel. Als enige Nederlandse team strijden zij tegen 16 andere kandidaten om de hoofdprijs van vijf miljoen dollar. Wetenschappers van de Universiteit Twente vormen de basis van het team.

De Ana Avatar XPRIZE is een vierjarige internationale wedstrijd om een avatarsysteem te ontwikkelen dat menselijke aanwezigheid in realtime naar een afgelegen locatie kan transporteren, wat leidt tot een meer verbonden wereld. Team i-Botics, een consortium onder leiding van de Universiteit Twente en onderzoeksinstituut TNO, heeft een geavanceerd avatarsysteem ontwikkeld waarmee een operator in een externe omgeving kan zien, horen en communiceren op een manier die aanvoelt alsof hij er echt is. De operator kan als het ware in de huid van de avatar kruipen alsof het zijn eigen lichaam is.

Team i-Botics presenteert hun systeem voor de finale

‘De wereld een betere en veiligere plek maken’

i-Botics stelt zich een wereld voor waarin afstand tussen mensen niet bestaat, en waar mensen hun vaardigheden en kennis kunnen toepassen om de wereld een betere en veiligere plek te maken. Ze zijn vastbesloten om zowel maatschappelijke impact te creëren (bijv. bij uitdagingen met betrekking tot vergrijzing, gezondheidszorg, veiligheid en beveiliging) als zakelijke impact (bijv. door bij te dragen aan het versterken van de zakelijke propositie van onze partners). "Deze technologie kan bijvoorbeeld worden gebruikt in gevaarlijke omgevingen, zoals kerncentrales, waar mensen ze niet veilig kunnen bereiken", zegt Stefano Stramigioli, wetenschappelijk directeur van i-Botics.

Ilustratie van het i-Botics avatar systeem

De finale

Dit weekend, na vier jaar hard werken, is het dan eindelijk zover: de finale. "Hier in Los Angeles zijn met ons team is een enerverende ervaring", zegt Stefano Stramigioli. “We zijn hier met 17 finalisten van de meer dan 90 oorspronkelijk deelnemende teams. Ondanks de onmiskenbaar zware concurrentie zijn we ervan overtuigd dat we een serieuze kans maken.”

Tijdens de finale moeten de deelnemende teams een reeks complexe taken voltooien. De robots (en hun operators) moeten aantonen dat ze de vaardigheden van een mens in realtime naar afgelegen locaties kunnen transporteren. De puntentelling wordt gedaan door een jurylid die optreedt als de operator van het avatarsysteem. Stramigioli: “Het jurylid wordt een uur lang getraind om ons systeem te gebruiken, waarna ze een 25 minuten durende proef moeten uitvoeren. De proef wordt uitgevoerd in een arena met meer dan 2000 mensen, waaronder enkele managers van het ANA-bedrijf, daarnaast kunnen mensen via de livestream meekijken."

Kijk online

De grote finale vindt plaats op 4 en 5 november van 10:00 – 18:00 uur PST (18:00 – 02:00 CET) in het Long Beach Convention Center in Long Beach, Los Angeles. Tijdens het tweedaagse live evenement kun je exclusief zien hoe finalistenteams van over de hele wereld de grenzen verleggen van meeslepende telepresence-technologie - een combinatie van robotica, VR, haptiek en meer.

Wil je het i-Botics team zien strijden in de finale? Je kunt je aanmelden voor de livestream via de website van XPRIZE.

Team i-Botics

I-Botics is een consortium onder leiding van TNO (Nederland) en de Universiteit Twente (Nederland), samen met SENSIKS (Nederland), ETH Zürich's Robotic Systems Lab (Zwitserland), Halodi (Noorwegen) en Haption (Frankrijk).

Meer informatie kun je vinden op de i-Botics website.

J.C. Vreeman (Jochem)
Persvoorlichter (aanwezig ma-vr)