HomeNieuwsAlbert van den Berg lid Zwitserse techniekacademie

Albert van den Berg lid Zwitserse techniekacademie

Albert van den Berg, universiteitshoogleraar biomedical and environmental sensor systems, en wetenschappelijk directeur van het MESA+ Instituut van de UT, is benoemd tot ‘corresponding member’ van de Zwitserse Academie voor Ingenieurswetenschappen SATW. Deze organisatie behartigt de belangen van het technische onderzoek en onderwijs en de industrie in Zwitserland.

SATW, de Schweizerische Akademie der Technischen Wissenschaften, gevestigd in Zürich, bestaat uit zo’n 360 leden uit de wereld van de techniek. De non-profit organisatie geeft advies aan politiek en overheid over technologie en innovatie, enthousiasmeert jonge mensen om te kiezen voor techniek en werkt nauw samen met de industrie. SATW maakt deel uit van de Akademien der Wissenschaften Schweiz.

Zwitserland heeft technische universiteiten die tot de absolute wereldtop behoren, zoals de Eidgenossische Technische Hochschule (ETH) in Zürich en de Ecole Polytechnique Fédérale de Lausanne (EPFL) in Lausanne. Albert van den Berg is zelf een paar jaar werkzaam geweest in Zwitserland: aan het Institut de Microtechnique in Neuchâtel. Dit instituut is nu onderdeel van EPFL.

Universiteitshoogleraar Albert van den Berg (1957) (maak nader kennis met hem op zijn featured scientist pagina) is ook lid van de Koninklijke Nederlandse Akademie van Wetenschappen en de Koninklijke Hollandsche Maatschappij der Wetenschappen. Hij is Spinozapremie- en Simon Stevin Prijslaureaat. Hij wist onder meer twee Advanced Grants binnen te halen van de European Research Council (ERC) en is initiatiefnemer van verschillende nationale en internationale samenwerkingsverbanden op het gebied van lab-on-a-chip en organ-on-a-chip technologie.

ir. W.R. van der Veen (Wiebe)
Persvoorlichter (aanwezig ma-vr)
+31 53 489 4244 | +31 6 12185692