HomeNieuwsSuccesvollere hersenchirurgie bij epilepsie

Succesvollere hersenchirurgie bij epilepsie

Als medicijnen niet genoeg helpen, ondergaan patiënten met ernstige epilepsie soms een hersenoperatie. Maar ook dat werkt bij lang niet iedereen. Onderzoekers van Universiteit Twente en UMC Utrecht slaan de handen ineen om de succeskans van chirurgie te vergroten. Hun onderzoek met computermodellen van het brein leverde ze een ZonMw Parel op.

Nederland telt 200.000 epilepsiepatiënten, van wie er ongeveer 30.000 ondanks medicijnen last blijven houden van aanvallen. Elk jaar ondergaan zo’n 200 van hen een operatie om de aanvallen onder controle te krijgen. Dit is alleen mogelijk wanneer bekend is welk hersengebied de aanvallen veroorzaakt, maar ook dan werkt chirurgie helaas lang niet altijd. Wiskundigen dr. Hil Meijer en prof. Stephan van Gils (beiden Universiteit Twente, faculteit EEMCS), neuroloog dr. Frans Leijten (UMC Utrecht) en medisch fysicus dr. Geertjan Huiskamp (UMC Utrecht) proberen daar verandering in te brengen.

Optimale operatiestrategie

De onderzoekers construeren computermodellen van het brein van een patiënt om te voorspellen welke operatietactiek het meest kansrijk is. Ze kunnen in het model uitproberen wat er gebeurt als bepaalde gebiedjes verwijderd worden of verbindingen worden doorgesneden: stoppen de aanvallen dan? Veel epilepsie-onderzoekers werken met proefdieren, maar de wetenschappers hebben meer vertrouwen in computermodellen. Dit is niet alleen om ethische redenen, maar ook omdat de menselijke hersenschors nauwelijks lijkt op die van knaagdieren. Uiteindelijk willen de onderzoekers zover komen dat het hersennetwerk van een patiënt in korte tijd gemeten én door de computer gemodelleerd kan worden. Dan kunnen in één operatie zowel de metingen verricht worden als de optimale operatiestrategie bepaald en uitgevoerd.

Uitreiking ZONMW PAREL

De uitreiking van de ZonMW Parel voor dit project (From computational models of epilepsy to clinical protocols) vond plaats op 20 mei 2021. De onderzoekers ontvingen de beurs uit handen van Véronique Timmerhuis, directeur ZonMw. Dit vond plaats in een online talkshow.

J.C. Vreeman (Jochem)
Persvoorlichter (aanwezig ma-vr)