HomeNieuwsInteraction Technology slaat handen ineen met Indiase universiteit Amrita

Interaction Technology slaat handen ineen met Indiase universiteit Amrita

De masteropleiding Interaction Technology (I-Tech) van de Universiteit Twente gaat intensiever samenwerken met de Amrita Vishwa Vidyapeetham University uit India. Beide instellingen ondertekenden een ‘3+2’ overeenkomst, die studenten van Amrita in staat stelt het vierde jaar van hun bachelor te combineren met het eerste jaar van de master I-Tech op de UT. De verwachting is dat de eerste studenten van Amrita die gebruikmaken van deze overeenkomst in september naar Twente komen.

Na het eerste, gecombineerde jaar gaan de Indiase studenten verder met het tweede jaar van de master I-Tech. De faculteit EEMCS heeft al ervaring met deze ‘3+2’ structuur. Zo zijn er soortgelijke overeenkomsten met de University of Science & Technology of China (USTC) en de Northwestern Polytechnical University (NPU), eveneens uit China.

Hoog aangeschreven

“Amrita is net als deze Chinese universiteiten erg hoog aangeschreven. Hiermee krijgen we kwalitatief goede studenten voor onze exchange- en masterprogramma’s en bieden we deze studenten mooie kansen”, vertelt Alma Schaafstal, opleidingsdirecteur van Interaction Technology. “De UT heeft al een exchange agreement met Amrita en we hebben de afgelopen jaren bij EEMCS al wat studenten van Amrita mogen verwelkomen. Dat zullen er nu wat meer worden. De UT staat bovendien te springen om goede promovendi en wellicht dat er Amrita-studenten zijn die hier een PhD willen volgen na hun master.”

Ondertekening Letter of Intent met Amrita, door EEMCS-decaan Joost Kok

Veel raakvlak

Schaafstal bezocht Amrita in de afgelopen jaren meerdere keren en zag veel gelijkenis met de UT. “We hebben Amrita de afgelopen jaren goed leren kennen. Er werd al regelmatig staf uitgewisseld. Amrita is net als de UT een jonge universiteit met veel maatschappelijke impact en een hoog niveau van onderzoek. We bieden onderwijs aan in vergelijkbare vakgebieden als cybersecurity, robotica, interaction technology en biomedische technologie. Ik zie bovendien veel raakvlak tussen de Shaping2030 visie van de UT en de visie van Amrita. Ook zij werken als people-first universiteit aan concrete oplossingen voor echte, maatschappelijk problemen en geven daarbij het onderwijslandschap in India vorm. Ik kijk uit naar de verdere samenwerking.”

UT-delegatie in India (2017)

Live-in-Labs programma Amrita

Amrita heeft recent een uniek programma opgezet dat studenten en docenten samenbrengt in multidisciplinaire teams met partners van internationale universiteiten. Zij brengen een paar maanden door in een Indiaas dorp om vanuit hun wetenschappelijke kennis bij te dragen aan projecten die de leefbaarheid in het dorp vergroten. Aan deze Live-in-labs kunnen in de toekomst ook UT-studenten deelnemen.

J.C. Vreeman (Jochem)
Persvoorlichter (aanwezig ma-vr)