HomeNieuwsUT ontwikkelt lichtgewicht laserscanners

UT ontwikkelt lichtgewicht laserscanners

De Universiteit Twente is samen met zeven Europese ondernemingen gestart met het Horizon2020-project OPHELLIA voor de ontwikkeling van nieuwe laserbronnen voor LiDAR-toepassingen. Deze snelle en miniatuur LiDAR-systemen moeten de weg vrijmaken voor toepassingen in (autonome) treinen, robots, drones en voertuigen.

LiDAR-systemen voor integratie in bijvoorbeeld autonome treinen, drones of als onderdeel van draagbare systemen moeten klein en licht zijn. "Maar nog steeds minstens op hetzelfde niveau presteren als bestaande technologieën", zegt prof. dr. Sonia Garcia-Blanco, coördinator van het project. Fotonische integratiecircuits (PIC's) zijn daarom essentieel om dit doel te bereiken. In OPHELLIA zal de UT nieuwe materialen ontwikkelen voor erbium-gedoopte golfgeleiderversterkers. Deze zullen monolithisch worden geïntegreerd met de Si3N4-golfgeleiders met laag verlies van partner LioniX International. Samen met andere geavanceerde functionele geïntegreerde fotonicamaterialen, ontwikkeld door Thales-R&T en de Universiteit Twente, kunnen ze complexe geïntegreerde laserbronnen produceren.

LiDAR

Om afstanden te meten, werkt LiDAR op vrijwel dezelfde manier als RADAR. In plaats van radiogolven wordt echter licht gebruikt. Het verlicht een doel met laserlicht en meet de tijd tot het licht weer terugwordt gekaatst naar de sensor. Hoe langer het duurt voordat het licht terugkeert, hoe verder het doelwit van de sensor verwijderd is. De huidige laserbronnen voor deze technologie zijn vaak zeer duur, niet robuust genoeg of simpelweg te groot.

Toepassingen

De nieuwe materialen die OPHELLIA ontwikkelt, geïntegreerd in een bestaand geïntegreerd fotonisch platform met laag verlies, zullen de benodigde prestaties leveren en tegelijk de kosten en de afmetingen beperken, waardoor ze geschikt worden voor geminiaturiseerde LiDAR-systemen. De drie eindgebruikers van het project (SICK, RIEGL en Thales) zullen de technologie integreren in drie demo's, namelijk een veiligheidssensor in havens en luchthavens, autonome robots/drones en autonome treinen.

Meer informatie

Het consortium bestaat uit zeven deelnemers uit vier landen, gecoördineerd door de Universiteit Twente. Het project loopt af op 31 januari 2025 en ontvangt een EU-bijdrage van €4.556.775,-.

Project info

Titel: On-chip PHotonics Erbium-doped Laser for LIdar Applications (OPHELLIA)

Deelnemers: Universiteit Twente (NL), LioniX International (NL), Keopsys Industries (FR), Vanguard Automation (GE), Thales (FR), SICK AG (GE), RIEGL (AT), TEMATYS (FR)

H2020 Fact sheet: https://cordis.europa.eu/project/id/101017136

Dit project is gefinancierd door het onderzoeks- en innovatieprogramma Horizon 2020 van de Europese Unie in het kader van subsidieovereenkomst nr. 101017136.

Featured Scientist

Prof. dr. Sonia Garcia-Blanco is onlangs toegevoegd aan de lijst van Featured Scientists van de Universiteit Twente. Haar bio en persfoto's vrij van auteursrechtelijke beperkingen zijn hier te vinden.

K.W. Wesselink - Schram MSc (Kees)
Wetenschapscommunicatiemedewerker (aanwezig ma-vr)