HomeNieuwsTien nieuwe leden Jonge Akademie
Fotografie Fokke Eenhoorn. Portretfoto van Caroline Gevaert

Tien nieuwe leden Jonge Akademie Waaronder Caroline Gevaert, van de Universiteit Twente (ITC)

De Jonge Akademie krijgt er tien nieuwe leden bij! Het zijn onderzoekers uit verschillende disciplines die zich wetenschappelijk hebben bewezen en minder dan tien jaar geleden zijn gepromoveerd. Zij worden officieel als lid geïnstalleerd op 22 maart 2022. Tijdens hun vijfjarige lidmaatschap maken ze zich sterk voor projecten op het gebied van wetenschapsbeleid, interdisciplinariteit, wetenschap en maatschappij en internationalisering. Dr. Caroline Gevaert, universitair docent bij de afdeling Earth Observation Science binnen de faculteit ITC van de Universiteit Twente is één van de nieuwe leden.

Caroline Gevaert (geoinformatica, UT)

Betere data dragen bij aan betere besluitvorming in ontwikkelingsvraagstukken en hier zet Caroline Gevaert zich met haar onderzoek voor in. Aardobservatie en kunstmatige intelligentie geven ons meer inzicht in de verandering van het aardoppervlak. Zo kunnen algoritmes die de groei van sloppenwijken in kaart brengen, helpen om de situatie in die wijken te verbeteren. Gevaert richt zich in haar huidige onderzoek op het gebruik van drones en aardobservatie in ontwikkelingslanden – zowel de technische vraagstukken als de ethische vragen over de verantwoordelijk inzet van deze technologieën. Daarnaast werkt ze deeltijd als adviseur voor de Wereldbank. Bij De Jonge Akademie wil Caroline zich inzetten voor samenwerking met onderzoekers in ontwikkelingslanden, inclusie, en alternatieve carrièrepaden voor jonge onderzoekers.

De andere leden zijn:

• Tazuko van Berkel (Griekse en Latijnse Taal en Cultuur, Universiteit Leiden)
  • Irene Dedoussi (Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek, TU Delft)
  • Lisa Herzog (wijsbegeerte, Rijksuniversiteit Groningen)
  • Noel de Miranda (kankerimmunologie, Leids Universitair Medisch Centrum/Universiteit Leiden)
  • Jim Portegies (wiskunde, Technische Universiteit Eindhoven)
  • Else Starkenburg (sterrenkunde, Rijksuniversiteit Groningen)
  • Pooyan Tamimi Arab (filosofie en religiewetenschap, Universiteit Utrecht)
  • Dr. Joeri Tijdink (meta-research en psychiatrie, Vrije Universiteit Amsterdam en Amsterdam UMC)
  • Fleur Zeldenrust (computationele hersenwetenschappen, Donders Instituut, Radboud Universiteit)

OVER DE JONGE AKADEMIE

De Jonge Akademie is een dynamisch en innovatief platform vanonderzoekers uit verschillende disciplines met visie op wetenschap en wetenschapsbeleid. De Jonge Akademie organiseert inspirerende activiteiten voor verschillende doelgroepen op het gebied van interdisciplinariteit, wetenschapsbeleid en wetenschap en maatschappij. De vijftig leden waren op het moment van benoeming minder dan tien jaar geleden gepromoveerd. Deze wetenschappers vertegenwoordigen samen een breed spectrum van wetenschappelijke disciplines en ze zijn werkzaam bij Nederlandse universiteiten en een groot aantal onderzoeksinstituten. Hun lidmaatschap duurt vijf jaar, elk jaar stromen er tien leden in en uit. De Jonge Akademie is onderdeel van de Koninklijke Nederlandse Akademie van Wetenschappen.

Bron: KNAW

drs. M.M.J. van Hillegersberg - Hofmans (Martine)
Persvoorlichter (aanwezig, ma, di, do)