HomeNieuws1000 mondmasker-clips voor Medisch Spectrum Twente

1000 mondmasker-clips voor Medisch Spectrum Twente

Om het dragen van mondkapjes fysiek minder belastend te maken voor artsen en verpleegkundigen, heeft het DesignLab van de Universiteit Twente (UT) duizend speciale clips geschonken aan het Enschedese ziekenhuis MST. De UT en het MST werken veel samen om de coronacrisis te bestrijden. Miriam Iliohan, manager DesignLab, overhandigde de dozen met clips aan Marc Eijsink, teamhoofd Intensive Care.

Kleine aanpassing, groot resultaat

Normaal gesproken worden de elastieken van de mondkapjes achter de oren gedragen, wat op den duur pijnlijk kan worden. De clips verhelpen dit probleem, omdat de elastieken aan de clip gehaakt kunnen worden en zo de oren ontzien. Kleine aanpassing, groot resultaat, zo vinden de artsen en verpleegkundigen op de Intensive Care. Alle hulpmiddelen die ervoor zorgen dat we ons werk ergonomischer kunnen doen en die onze medewerkers ontlasten, zijn erg welkom”, vertelt Marc Eijsink, teamhoofd Intensive Care van het MST.

DesignLab is blij om langs deze weg bij te kunnen dragen aan het welzijn van het zorgpersoneel, stelt Sabine Wildevuur, directeur van DesignLab. “MST is een belangrijke partner in de regio waar we ons graag voor inzetten.”

De clips zijn met DesignLabs 3D-printers geproduceerd door technicus Eric Analbers, die in deze pandemie ook zijn steentje wil bijdragen. Ze kunnen eenvoudig worden gereinigd en hergebruikt. In het geval van een nieuwe covid19-uitbraak kan het MST nu voor het medische personeel op alle covid-afdelingen en de Intensive Care clips beschikbaar stellen.

Een verpleegkundige van MST laat zien hoe de clip wordt gebruikt in het ziekenhuis

Samenwerken tegen corona

DesignLab is een ecosysteem voor transdisciplinaire samenwerking en creativiteit, met als doel om wetenschap in te zetten voor het aangaan van uitdagingen in de samenleving. Stevig ingebed in de Universiteit Twente werkt DesignLab samen met partners vanuit het bedrijfsleven en (semi)overheid en met burgers. Het betrekken van burgers bij wetenschap door citizen science en op een ethische, verantwoorde manier ontwerpen (‘responsible design’) staan daarbij centraal.

Op de UT wordt er op verschillende plekken gewerkt aan oplossingen voor de gevolgen van de corona-uitbraak. Eerder ontwikkelde TechMed Centre bijvoorbeeld een nieuw type beademingsmasker. Ook nam DesignLab deel aan een Europese hackathon, waarbij een studententeam van de UT in de prijzen viel met de app mentor.me. Tevens is de UT betrokken bij de ontwikkeling van een landelijke COVID-19-app die mensen waarschuwt wanneer zij in de buurt zijn geweest van een coronapatiënt. Groepen Twentse burgers testten deze app vorige week bij DesignLab.

J.C. Vreeman (Jochem)
Persvoorlichter (aanwezig ma-vr)