HomeNieuwsJustine Blanford eerste hoogleraar met focus op onderwijs aan de UT

Justine Blanford eerste hoogleraar met focus op onderwijs aan de UT

Sinds 2018 is het mogelijk voor wetenschappers die zowel in onderzoek als onderwijs uitstekend presteren om aan de Universiteit Twente door te groeien naar een functie van hoogleraar met accent op onderwijs. Justine Blanford, associate teaching professor aan de Penn State University in de VS, is vanaf woensdag 1 april de eerste hoogleraar met accent op onderwijs aan de UT. Ze begint in de onderzoeksgroep Earth Observation Science (Faculteit ITC).

Haar onderzoek zal zich richten op hoe zorg professionals beter kunnen worden voorbereid om geo-informatie en –technologieën te gebruiken om gezondheid en ziekten in kaart te brengen. In deze dagen waarin het corona virus alles bepalend is is dit uiterst relevant. Ook zal ze onderzoeken hoe onderwijzers zichzelf en studenten beter kunnen voorbereiden om naadloos te werken in zowel persoonlijke als online omgevingen. Prof. dr. ir. Alfred Stein, portefeuillehouder onderzoek zegt: “We zijn er trots op dat het ITC vooroploopt in deze ontwikkeling en nu in de gelegenheid is de excellente kwaliteit van het onderwijs te handhaven en verder te verbeteren, met name in het GeoHealth domein.”

Hoogleraar met accent op onderwijs

Het laatstgenoemde is onderdeel van haar rol als hoogleraar met accent op onderwijs. Een wetenschapper met talent voor onderwijs en onderzoek kan doorgroeien naar deze nieuwe functie. Daarin wordt naast onderzoek in het eigen vakgebied ook onderzoek naar disciplinespecifiek onderwijs gedaan. Slechts een handjevol universiteiten in de wereld gaat op deze manier om met waardering van het onderwijs op academisch niveau.