HomeNieuwsKeuzegids masters: UT scoort gemiddeld beter

Keuzegids masters: UT scoort gemiddeld beter

De Universiteit Twente kan opnieuw mooie cijfers overleggen in de jaarlijkse Keuzegids. In tegenstelling tot voorgaande jaren komt de Keuzegids dit jaar niet met een ranglijst van Universiteiten en zijn er ook geen kwaliteitszegels voor Topopleidingen toegewezen. Over het geheel genomen verhoogde de UT haar score van 4,4 naar 4,7 punten op een schaal van 1 tot 6. En steekt daarmee ruim uit boven het landelijk gemiddelde 4,0. De master Spatial Engineering behaalde de maximale score van 6 punten op alle gemeten onderdelen.

Campusuniversiteit

Dat de UT een echte campusuniversiteit is, blijkt wel uit de beoordelingen van studenten. Gemiddeld kregen de campusfaciliteiten de hoogste score met een stijging van 4,9 naar 5,2. Zelfs de gemiddeld laagste score – voor praktijkgerichtheid – ligt met 4,3 punten boven het landelijk gemiddelde.

Best beoordeelde opleidingen

De meeste opleidingen scoren dus bovengemiddeld goed, maar een drietal steekt er met kop en schouders boven uit. De master Spatial Engineering behaalde de maximale score van 6 punten op alle gemeten onderdelen. Daarnaast behaalden de masters Philosophy of Science, Technology & Society en Applied Physics, gemiddelde scores van respectievelijk 5,6 en 5,7 punten.

Keuzegids Masters

De Keuzegids Masters is een jaarlijks terugkerende publicatie waarin alle Nederlandse masteropleidingen onder de loep worden genomen. De volgende aspecten worden beoordeeld: programma, toetsing, docenten, wetenschappelijke vorming, praktijkgerichtheid, studeerbaarheid, faciliteiten en studiebegeleiding. Nieuw dit jaar zijn de onderdelen internationalisering en uitdagend onderwijs.

Voor studiekiezers is het een belangrijke bron van informatie om een keuze te maken voor een academische opleiding. Voor de Keuzegids wordt dit jaar voor het eerst alleen gebruik gemaakt van studentenoordelen – de uitkomsten van de Nationale Studenten Enquête van de afgelopen drie jaar. Het oordeel van experts, vastgelegd in de accreditatiebesluiten van het NVAO, is dit jaar niet meegenomen. De vergelijking tussen de bacheloropleidingen van de universiteiten vindt plaats in de Keuzegids Universiteiten, die jaarlijks in oktober verschijnt.

K.W. Wesselink - Schram MSc (Kees)
Wetenschapscommunicatiemedewerker (aanwezig ma-vr)