HomeNieuwsBouwen aan veerkrachtige stedelijke gemeenschappen

Bouwen aan veerkrachtige stedelijke gemeenschappen Partners van EU Erasmus+ project BReUCom en eerste secretaris van de Ambassade van India bezoeken Universiteit Twente

De verwachte gevolgen van de klimaatverandering over de hele wereld zijn een toename van de frequentie van natuurrampen en van de stijging van de zeespiegel. Het Erasmus+-project van de EU, Building Resilient Urban Communities (BReUCom), ontwikkelt en test postdoctorale programma's voor professionele ontwikkeling op korte termijn (PDP's) die gericht zijn op deze reële wereldproblemen. Deze week bezoeken partners van het consortium dat het project heeft uitgevoerd en de eerste secretaris van de Ambassade van India de faculteit ITC, de campus van de Universiteit Twente en de gemeenten Zwolle en Enschede.

BReUCom wordt uitgevoerd door een consortium onder leiding van Donau Universiteit Krems (DUK-Oostenrijk) en omvat zes partners uit India (SPAV, SPAB, KRVIA, NITH, SPARC en CURE) en de afdeling Urban and Regional Planning and Geo-information Management (PGM) van de faculteit ITC van de Universiteit Twente. BReUCom produceerde Open Educational Resources door tien vergelijkende casestudies en tien beschrijvingen van nieuwe cursussen voor afgestudeerde studenten in bestaande programma's te ontwikkelen volgens het OpenCourseWare-model van MIT.

Locatiebezoeken

De week werd geopend door de voorzitter van de PGM-afdeling, prof. dr. Jaap Zevenbergen. De eerste secretaris van de Ambassade van India, mevrouw Mrinalini Kaur Sapra, woonde de vergadering bij om het consortium te verwelkomen en ze had ook een ontmoeting met zes Indiase studenten van de faculteit ITC.

Tijdens deze week bezoeken de partners de gemeenten Zwolle en Enschede om het werk aan de klimaatverandering en de UT Campus te bekijken voor een duurzaamheidswandeling. Er zijn veel activiteiten gepland, waaronder een paneldiscussie met ITC-studenten van de cursus 'Global Challenges, Local Action'.

Praktijkvoorbeelden

PGM heeft meegewerkt aan drie van de casestudies van het project, namelijk 'Socio-ecological resilience' van peri-urbane kustgebieden in de noordelijke periferie van de megastad Mumbai, de casestudy van de stad Jodhpur in Rajasthan, en een vergelijkende casestudy over het begrip van kinderen voor het overstromingsrisico.

In het eerste onderzoek werd gekeken naar de veranderende landschappen van de stadsrand van Mumbai die door menselijk ingrijpen zijn weggevaagd, waardoor de gemeenschappen die deze zones bewonen zeer kwetsbaar zijn voor aan de klimaatverandering gerelateerde incidenten zoals zeespiegelstijging en kusterosie.

De gezamenlijke casestudy over het bewustzijn van kinderen van het overstromingsrisico werd uitgevoerd op Panju, een zeer kwetsbaar riviereiland. De methoden werden ontwikkeld door PGM-medewerker Dr. F. Atun-Girgin door workshops te geven met migrantenkinderen in de regio Lombardije over het bewustzijn van het overstromingsrisico tijdens haar voorzitterschap in The Others en Disasters NGO in Italië in 2016.

De workshop in Panju Island werd gezamenlijk uitgevoerd door KRVIA, ITC en SPARC in de maand december 2019. De workshop moedigde kinderen aan om zich te uiten door middel van tekenen over hun perceptie van het overstromingsrisico. De resultaten van de workshop kunnen worden gebruikt om het bewustzijn te verspreiden onder de leerlingen op scholen in vergelijkbare kwetsbare gebieden.

Figuur 1: Tekening van een overstroming gemaakt door een van de kinderen in de workshop (Jay)

Waterstress in de stad Jodhpur

In de studie van de stad Jodhpur keken onderzoekers naar de waterstress. Door het niet gebruiken van het traditionele watersysteem is de stijgende grondwaterstand een van de grootste zorgen. Met hulp van ITC werd de stilzwijgende kennis die in het verleden bestond om het water te doen herleven in kaart gebracht om zo een ruimtelijk perspectief op het probleem te krijgen. Uit het onderzoek is gebleken dat de waterstress kan worden aangepakt door middel van deze kennis en co-productie van water in de stad Jodhpur.

Meer informatie over het project is online te vinden op de website van het project