HomeNieuwsFemale Faculty Network Twente viert vijftienjarig bestaan

Female Faculty Network Twente viert vijftienjarig bestaan

Deze maand viert FFNT, het Female Faculty Network Twente, haar 15e verjaardag. Een bijzondere mijlpaal voor het netwerk, dat in november 2005 het levenslicht zag. Toen kwam een groep van vijftig vrouwen bijeen voor de eerste conferentie van het Female Faculty Network Twente (FFNT), getiteld “Professional Women”. Op dat moment was het de eerste organisatie binnen de UT gericht op het vergroten van het bewustzijn van het belang van het optimaliseren van de kansen voor vrouwelijk talent.

Sinds haar oprichting werkt FFNT aan de ondersteuning van vrouwen en het versterken van hun rol aan de Universiteit Twente, en heeft daarmee bijgedragen aan een meer diverse en inclusieve koers voor de universiteit, door bij te dragen in het ontwikkelen van nieuw beleid op diverse terreinen. De afgelopen vijftien jaar heeft FFNT regelmatig netwerkevenementen, trainingen en workshops georganiseerd. De constante dialoog heeft actief bijgedragen aan de prestaties van de UT op het gebied van genderdiversiteit, waardoor de statistieken over vrouwelijke hoogleraren zijn gestegen van 6% in 2005 naar 21% in 2020.

Meer dan 300 vrouwelijke wetenschappers zijn inmiddels lid van FFNT. Ze krijgen ondersteuning vanuit het netwerk in hun professionele ontwikkeling. Door de jaren heen zijn er meer dan 150 netwerkevenementen, workshops en conferenties gehouden die de leden moeten helpen in het ontwikkelen van hun sterktes.

Ondanks alle geboekte vooruitgang zijn verdere acties nodig om de genderkloof te overbruggen, in de zin van een nieuwe inclusieve cultuur die diversiteit omarmt, zo stelt FFNT. "Het motto High Tech, Human Touch van de Universiteit Twente benadrukt het belang van een diverse universiteit, waar iedereen gehoord wordt en verschillende perspectieven samenkomen."

Waarom dit zo belangrijk is? FFNT: "Omdat diversiteit en inclusie de motivatie verbeteren, talenten versterken en openstaan voor nieuwe onverwachte kansen. Een inclusieve werkplek ondersteunt alle medewerkers om hun volledige potentieel te bereiken. Dat zijn onschatbare middelen die niet gemist mogen worden."

Het Female Faculty Network Twente heeft ter viering van haar verjaardag een video gemaakt. Daarin reflecteren diverse leden en supporters op het 15-jarig bestaan, de missie en verwachtingen.