HomeNieuwsUniversiteit Twente lanceert podcast

Universiteit Twente lanceert podcast

De Universiteit Twente heeft twee eigen podcasts gelanceerd: Shaping2030 en I AM A PRO.

Shaping 2030 – de podcast

In deze podcast praat host Robin Rotman met toonaangevende wetenschappers van de Universiteit Twente over de manier waarop zij nu werken aan onze wereld van morgen.
Hoe ziet onze gezondheidszorg er dan uit? En ons energielandschap? Met welke rampen en risico’s krijgen we te maken? Kunnen we eindelijk afrekenen met cyberaanvallen?
2030, het lijkt nog ver weg, maar tien jaar vliegt voorbij. Je hoort er van alles over in de Shaping2030 podcast, waarvan de eerste drie afleveringen nu zijn te beluisteren.

SHAPING 2030 | Cyber security in 2030 | 𝗣𝗿𝗼𝗳. 𝗔𝗶𝗸𝗼 𝗣𝗿𝗮𝘀

Episode 1 - prof. Aiko Pras
Blockchain, DDoS aanvallen, privacy, big data… Allemaal termen die we tegenwoordig bijna dagelijks horen en dat zal in 2030 alleen nog maar meer zijn. Is over tien jaar alles connected? En bestaat privacy dan nog wel? Misschien kennen we tegen die tijd wel een brede, maatschappelijke stroming die alleen nog maar offline wil leven en werken. En misschien is prof. Aiko Pras dan wel minister internetveiligheid… Want dat ook de overheid hierin aan zet is, is nu al duidelijk.

SHAPING 2030 | Our energy supply in 2030 | 𝗣𝗿𝗼𝗳. 𝗝𝗼𝘀 𝗞𝗲𝘂𝗿𝗲𝗻𝘁𝗷𝗲𝘀

Episode 2 - prof. Jos Keurentjes
Maakt olie in 2030 nog steeds een belangrijk onderdeel uit van onze energievoorziening? Of hebben we dan eindelijk de stap kunnen zetten naar een duurzame energiemix? Speelt kernenergie daar weer een rol in? We praten met Jos Keurentjes over energie slurpende datacenters, lokale energieopslag en de nog altijd groeiende CO2-uitstoot. Maar vooral over welke keuzes er nodig zijn om Nederland écht duurzaam te maken.

SHAPING 2030 | Our hospitals in 2030 | 𝗣𝗿𝗼𝗳. 𝗡𝗶𝗰𝗼 𝗩𝗲𝗿𝗱𝗼𝗻𝘀𝗰𝗵𝗼𝘁

Episode 3 - prof. Nico Verdonschot
In 2030 zit een belangrijk deel van ons ziekenhuis in onze smartphone en worden we misschien wel in de supermarkt gescand op allerlei aandoeningen. Bovendien staat er over tien jaar niet alleen een arts, maar ook een techneut naast ons ziekenhuisbed. Nico Verdonschot schijnt zijn licht over onze medische toekomst. Hij gaat in op vragen als hoe houden we de zorg bemensbaar en betaalbaar? En is kanker in 2030 nog wel een dodelijke ziekte? Gaan algoritmes signalen van dementie herkennen? Je hoort er alles over in deze episode.

I AM A PRO

I AM A PRO is vooral in het leven geroepen voor internationale studenten. In deze podcast vertellen internationale alumni van de UT over hun studietijd in Twente.

meer info: www.utwente.nl/podcast

J.C. Vreeman (Jochem)