HomeNieuwsVerbeterd fruitvliegdashboard dankzij Tailor-made-training door ITC

Verbeterd fruitvliegdashboard dankzij Tailor-made-training door ITC

Dr. Thomas Groen en Dr. Bert Toxopeus (beiden faculteit ITC) hielpen het MoscaMed-programma in Guatemala met het monitoren van fruitvliegjes. In een door NUFFIC gesponsorde Tailor-Made-Training (TMT) leerden de onderzoekers de medewerkers van het MoscaMed programma hoe ze kaarten konden maken en valideren op basis van waarnemingen in het veld. De TMT heeft geresulteerd in een sterk verbeterd online platform dat bijna realtime kaarten van het voorkomen van fruitvliegen in Guatemala levert.

Fruitvliegen zijn een groot probleem in Guatemala, ze verpesten oogsten en fruit kan niet worden geëxporteerd als een gebied niet 'fruitvliegvrij' is verklaard. Er worden veel maatregelen genomen om de insecten te bestrijden, maar tot nu toe was het effect van deze maatregelen moeilijk te zien. "De gegevens die door het netwerk van veldvallen worden vastgelegd, moeten worden gedeeld met een bredere gemeenschap", zegt Groen.

Fruitvlieg dashboard

Daarom heeft het MoscaMed programma nu een fruitvliegdashboard ontwikkeld. Net als het coronavirusdashboard van de Nederlandse overheid brengt het allerlei verschillende gegevens bij elkaar, zodat het makkelijker is om in één oogopslag een beeld te krijgen van de situatie. Het levert bijna realtime monitoringskaarten van de fruitvliegen en de waarschijnlijkheid van hun aanwezigheid in Guatemala.

Figuur 1: Een van de kaarten in het dashboard; een kaart van de waarschijnlijkheid van de aanwezigheid van de mediterrane fruitvlieg in Guatemala

Het bestrijden van de vlieg

Het programma probeert de mediterrane fruitvlieg uit te roeien door steriele mannelijke fruitvliegen te laten vallen op geïnvesteerde gebieden. Deze mannetjes paren met vrouwelijke fruitvliegen die vervolgens onvruchtbare eitjes produceren die zich niet ontwikkelen tot nakomelingen. Dit vermindert de voortplantingssnelheid van vliegen in een gebied. Het dashboard laat ook het aantal steriele fruitvliegen zien om inzicht te geven in de effectiviteit van deze strategie op alle gebieden. "Het kan beleidsmakers helpen om te beslissen waar ze de volgende partij steriele vliegen laten vallen", zegt Groen.

Meer informatie

Dr. Thomas Groen en Dr. Bert Toxopeus zijn beiden universitair hoofddocent aan the Department of Natural Resources (NRS; faculteit of ITC). Zij zijn in 2019 betrokken bij de TMT. De TMT werd gefinancierd door NUFFIC als onderdeel van hun Orange Knowledge programma. De Orange Knowledge group training ondersteunt organisaties in ontwikkelingslanden door een bepaalde groep medewerkers op te leiden.

K.W. Wesselink - Schram MSc (Kees)
Wetenschapscommunicatiemedewerker (aanwezig ma-vr)