HomeNieuwsStabiele astmapatiëntjes en tevreden ouders dankzij de Puffer-app

Stabiele astmapatiëntjes en tevreden ouders dankzij de Puffer-app

In het Medisch Spectrum Twente worden circa 1.000 kinderen met astma behandeld. Jonge astmapatiëntjes bezoeken gemiddeld drie keer per jaar het ziekenhuis voor hun jaarlijkse controles. Maar in het MST is dat verleden tijd. Boony Thio, kinderlongarts bij het MST: “Dankzij technologie kunnen we nu op afstand kwalitatief goede zorg bieden”.

58e Dies Natalis

‘People first technology’ staat centraal bij de 58e Dies Natalis van de Universiteit Twente. In de aanloop naar het event spraken we met Boony Thio, kinderlongarts bij het MST, over de toegevoegde waarde van technologie in persoonlijke gezondheidszorg.

Alles over de 58e Dies Natalis vind je hier.

Boony ThioKinderlongarts Boony Thio deed al langer wetenschappelijk onderzoek naar kinderen met astma. “Soms liep ik tegen een muur op. Ik had het idee dat de zorg beter kon en er daardoor minder afspraken op de poli nodig waren. Technologie maakt het mogelijk om kwalitatief goede zorg op afstand te bieden. Met behulp van technologie werden muren afgebroken”.

Zicht op hoe het écht gaat

Astma is een lastige ziekte om te diagnosticeren en te blijven monitoren. “Astma komt met vlagen. Dat maakt het voor ons lastig om een patiënt tijdens een jaarlijkse controle te analyseren. Voorheen kregen we tijdens de controles te horen ‘Nu gaat het goed, maar twee maanden geleden lag ze nachten lang te hoesten’. Juist op dat moment willen wij kinderen kunnen beoordelen. Met behulp van technologie kunnen wij patiënten op afstand volgen en hebben we zicht op hoe het écht met hen gaat”.

Real-time meekijken

Om patiënten goed te kunnen behandelen, willen artsen zien wat er met een kind gebeurt wanneer het last heeft van astma. Samen met studenten van de bacheloropleiding Technische geneeskunde aan Universiteit Twente, ontwikkelde Boony Thio daarom een app. Via deze app kunnen ouders eenvoudig een filmpje insturen van hun kind dat last heeft van astmaklachten. “Zodra er een filmpje is ingestuurd, komt er een melding binnen bij onze poli. Het filmpje wordt geanalyseerd en ouders krijgen direct digitaal advies over wat zij kunnen doen om hun kind te helpen. In enkele gevallen komt het voor dat wij een kind naar de poli laten komen om hem/haar snel te kunnen behandelen.”

Ook krijgen ouders een instructieboekje, longfunctiemeter, ademmeter en hartslagmeter mee naar huis. Deze meters zijn gekoppeld aan de app. Alle resultaten zijn real-time te volgen in de app en dus inzichtelijk voor zowel ouders als artsen in het MST. Het doel: ouders snel en digitaal van advies voorzien, real-time inzicht in hoe het met de patiënt gaat en de patiënt snel en in eigen omgeving kunnen helpen.

Boony Thio, Kinderlongarts bij Medisch Spectrum Twente

Boony Thio, Kinderlongarts bij Medisch Spectrum Twente

Therapietrouw

De technologie maakt het mogelijk om de zorg voor patiënten aanzienlijk te verbeteren. Maar in dit geval is er ook een belangrijke rol voor ouders weggelegd. “Bij zorg op afstand is het heel belangrijk dat ouders therapietrouw zijn. Astmapatiënten hebben dagelijks onderhoudsmedicatie nodig om te voorkomen dat er een astma-aanval ontstaat. Als het goed gaat met een kind, dan heeft de ouder vaak het idee ‘ze kan wel een tijdje zonder medicatie’. Niets is minder waar. Met behulp van technologie kunnen wij het medicatiegebruik van onze patiënten volgen en waar nodig ouders aanspreken op hun therapietrouw. De serie metingen en het volgen van medicatiegebruik, geeft ons heel veel waardevolle informatie.”

Stabiele astmapatiëntjes

Kinderen stabiel houden; dat is het belangrijkste doel van Boony Thio. “Ruim vijf jaar geleden startten we met wetenschappelijk onderzoek en testen. Sinds anderhalf jaar zetten we de app en meters in. Met groot succes! We zien dat het aantal opnames afneemt, controles in het ziekenhuis in mindere mate nodig zijn omdat we op afstand zorg kunnen bieden. Het is een win-win-win-situatie: ouders zijn tevreden en minder snel ongerust, kinderen worden thuis in hun eigen omgeving snel geholpen en het belangrijkste: onze astmapatiëntjes zijn stabieler”.