HomeNieuwsUT beste technische universiteit van Nederland

UT beste technische universiteit van Nederland

Universiteit Twente haalt met haar opleidingen de meeste ‘medailles’ binnen van alle technische universiteiten in de vernieuwde ranglijst van Elsevier. De lijst van het weekblad is een terugblik op de afgelopen drie jaar en daarin beloont het weekblad de UT met liefst veertien medailles.

Nationale Studenten Enquête

Elk jaar kijkt Elsevier samen met onderzoeksbureau ResearchNed wat volgens studenten de beste studies in het Nederlandse hoger onderwijs zijn. Dat gebeurt op basis van de Nationale Studenten Enquête. Dit jaar blikt Elsevier terug op de resultaten van de afgelopen drie jaar.

Medaillespiegel

In de ranglijst krijgen de opleidingen een medaille toegekend als deze het over meerdere jaren goed doen in de Nationale Studenten Enquête. Als een opleiding over de laatste drie jaar bovengemiddeld goed scoort, én als de opleiding in zijn soort ook tenminste één jaar tot de opleidingen met de meest tevreden studenten behoort, krijgt zij een medaille.

Het aantal jaar dat een opleiding bij de beste opleidingen behoort, bepaalt de kleur van de medaille. Eén jaar levert brons op, twee jaar zilver en goud voor een opleiding die over de gehele periode tot de top hoort. Dit leidt uiteindelijk tot een medaillespiegel zoals op de Olympische Spelen.

Gouden opleidingen

In die medaillespiegel doet de UT het uitzonderlijk goed. Met veertien medailles (waarvan vijf gouden) is de UT de beste technische universiteit van Nederland. De vijf gouden opleidingen van de UT zijn de bachelorstudies Chemical Science & Engineering (CSE) en Technische Natuurkunde (TN) en de masteropleidingen Applied Physics (AP), Chemical Engineering (ChE) en Technical Medicine (TM).

In de vergelijk neemt Elsevier zeven verschillende aspecten mee waarop de studenten hun mening hebben gegeven. Ze beoordelen de faciliteiten, het gegeven onderwijs, de inrichting van de opleiding, de docenten, de toetsing de organisatie en communicatie en uiteindelijk een totaaloordeel.

De studenten van CSE en ChE zijn met name tevreden over de docenten van deze opleiding. Respectievelijk 87% en 89% van de studenten is daarover tevreden. Met 80% tevreden studenten scoort de opleiding TM goed op het gegeven onderwijs. TN behoort tot de absolute top.  De opleiding scoort onder studenten met 87% tevredenheid ruim boven het landelijk gemiddelde van 74%.

Reactie rector

Thom Palstra, Rector Magnificus van de UT, is trots: “Natuurlijk ben ik ontzettend trots dat de UT de beste technische universiteit is. Veertien medailles bevestigt dat het goed zit met de kwaliteit van ons onderwijs. Maar er blijft natuurlijk werk aan de winkel. We gaan per opleiding kijken wat er nodig is om op termijn op alle onderdelen boven het landelijk gemiddelde te scoren en zo nog meer gouden medailles binnen te halen.”

K.W. Wesselink - Schram MSc (Kees)
Wetenschapscommunicatiemedewerker (aanwezig ma-vr)