HomeNieuwsUT-robot voor borstkankeronderzoek nauwkeuriger en sneller

UT-robot voor borstkankeronderzoek nauwkeuriger en sneller

De Universiteit Twente onthulde vorig jaar de meest nauwkeurige 3D-geprinte biopsierobot ter wereld. Dit jaar tijdens de Surgical Robot Challenge op het internationale Hamlyn Symposium in London onthulden de onderzoekers de nieuwste versie. De robot, Sunram 5 genaamd, is nauwkeuriger en sneller, zodat de biopsie nog beter uitgevoerd kan worden.

De Sunram 5 wordt voortbewogen door cylinders aangedreven met luchtdruk. Met behulp van slangen die de lucht aanvoeren kan de aansturing van de robot buiten de MRI-scanner geplaatst worden. Het ontwerp van de robot is volledig aangepast aan de huidige setting binnen de MRI. Zo is de robot compact en kan het in verschillende oriëntaties aangesloten worden op het huidige borstcompressiesysteem. Hierdoor kan de robot gemakkelijk elke locatie in de borst bereiken. Nieuw in het ontwerp zijn de zogenoemde dual-speed motoren die zowel snelle als nauwkeurige bewegingen mogelijk maken. Hierdoor is de accuraatheid verbeterd naar 0.1mm en kan de robot in ongeveer 10 seconden van zijn beginpunt naar de targetlocatie bewegen. Verder is er een veiligheidsmechanisme ontworpen dat de naald uit de borst haalt wanneer de controller meet dat de netspanning of luchtdruk wegvalt.

Borstkanker

Borstkanker is de meest voorkomende vorm van kanker bij vrouwen. Als tijdens de screening een laesie, een stukje verdacht weefsel, wordt gevonden, is nader onderzoek nodig om vast te stellen of het weefsel goed- of kwaadaardig is. Door een naald in de borst te plaatsen en te navigeren naar de laesie, is het mogelijk een stukje weefsel te verkrijgen. Het weefsel wordt naar een patholoog gestuurd die de aard van het weefsel kan bepalen. De hierboven beschreven procedure wordt biopsie genoemd.

Nauwkeurigheid

Nauwkeurige naaldplaatsing is essentieel bij een biopsie. Wanneer de naald er naast zit, kan het zijn dat een laesie voor goedaardig wordt aangezien, terwijl hij in werkelijkheid kwaadaardig is. Niet alleen biopsieprocedures hebben baat bij precieze positionering, ook kankerbestrijdingstechnieken waarbij de punt van de naald gebruikt wordt om kankercellen te vernietigen, profiteren hiervan.

Robotica springt in

MRI scanners zijn ongeëvenaard als het aankomt op het lokaliseren van laesies. Helaas wordt deze kwaliteit op dit moment niet optimaal benut, omdat de naaldplaatsing manueel gebeurt. Hier is een belangrijke rol weggelegd voor robotica. Echter, niet alle robots kunnen in combinatie met MRI-scanners gebruikt worden. Het sterk magnetische veld van de scanner zorgt ervoor dat materialen zoals metalen niet gebruikt kunnen worden. Daarom ontwierp de UT in samenwerking met het ZGT (Ziekenhuis Groep Twente) al eerder een robot volledig bestaand uit plastic. De Sunram 5 is daar de opvolger van.

UT-wetenschappers en partners

De ontwikkeling van Sunram 5 is in handen van: Vincent Groenhuis MSc, Dr. Françoise J. Siepel, Marcel K. Welleweerd MSc, en Prof.dr.ir. Stefano Stramigioli van het Robotics and Mechatronics (RAM) lab van de Universiteit Twente. Daarnaast was er een nauwe samenwerking met Dr. Jeroen Veltman, radioloog bij Ziekenhuis Groep Twente (ZGT) om het ontwerp zo goed mogelijk aan te passen aan de klinische praktijk. Abe van der Werf van Machnet B.V. was betrokken voor het borstfixatiesysteem.

Foto: Marcel K. Welleweerd MSc en Dr. Françoise J. Siepel

drs. J.G.M. van den Elshout (Janneke)
Persvoorlichter (aanwezig ma-vr)