Voor de pre-master Industrial Engineering and Management (Technische bedrijfskunde) organiseert de Universiteit Twente het onderwijsproject Business Research Project IEM.
Wat is ons plan? We willen een groep van vier studenten van de pre-master Industrial Engineering and Management een concreet probleem voorleggen dat speelt binnen uw bedrijf. De studenten moeten op basis van literatuurstudie en het houden van interviews binnen uw bedrijf oplossingsrichtingen aangeven voor het probleem. De resultaten van deze opdracht worden beschreven in een rapport dat bij u wordt gepresenteerd (indien gewenst).
Welke onderwerpen komen in aanmerking?
De studenten volgen de pre-master Industrial Engineering and Management. Dat betekent dat onderwerpen in aanmerking komen die een relatie hebben met het primaire (productie)proces en bedrijfskundige aspecten. Op de volgende pagina is een lijst opgenomen van opdrachtomschrijvingen van voorgaande jaren. Deze lijst is zeker niet compleet. In het gesprek met de docent en Novel-T kunt u ook eigen onderwerpen aandragen.
Wat we van u vragen is het volgende:
1. een oriënterend gesprek van ca. 1 uur met de docent en Novel-T voorafgaand aan het project om een probleem te bepalen waar de studenten aan gaan werken (in september - oktober 2017);
2. een interview van ca. 1 uur met een groep van 4 studenten begin november 2017, om kennis te maken en om meer informatie te krijgen omtrent het probleem;
3. een of meerdere interviews met medewerkers van uw bedrijf rond weken begin december 2017, afhankelijk van aard van het probleem en behoefte aan aanvullende gegevens van de studenten;
4. bijwonen van een presentatie van ca. 1 uur bij uw bedrijf waarin de resultaten van de opdracht door de studenten worden toegelicht (eind januari 2018).
Wat levert het u op? Wellicht is het goed om te vertellen wat het u niet oplevert: namelijk een kant en klare oplossing voor het geformuleerde probleem. De studenten hebben een afgeronde bacheloropleiding, maar zijn nog geen expert. Wel krijgt u een frisse kijk op het door u geschetste probleem, waardoor er wellicht andere visies ontstaan op het aanpakken van het probleem. Het rapport zal bestaan uit een vergelijking van het geschetste probleem met inzichten uit de bedrijfskundige vakliteratuur. De voertaal van het project zal Engels zijn.
Onze ervaringen zijn dat dit onderwijsproject een goede manier is om het midden- en kleinbedrijf en de Universiteit Twente beter met elkaar te verbinden, door het uitwisselen van wetenschap en praktijk enerzijds en het bevorderen van de kwaliteit van onze studenten anderzijds.
Wilt u als bedrijf meer weten of participeren in dit onderwijsproject dan kunt u contact opnemen met Ir. Tim Jongman (tel: 06 38 76 91 49, e-mail: t.jongman@novelt.com) of Ir. Egbert van Hattem (tel: 06 39 10 81 17, e-mail: e.vanhattem@novelt.com)
Overzicht mogelijke onderwerpen
- Hoe kunnen de principes van zelfsturende teams toegepast worden in de projectuitvoering?
- Hoe kunnen beschadigingen aan producten tijdens het interne primaire productieproces voorkomen worden?
- Hoe kan de capaciteit van de productielijn verhoogd worden van X stuks naar Y stuks per jaar?
- Wat zijn de oorzaken die ten grondslag liggen aan een kwaliteitsprobleem van product X en hoe kan dit in samenspraak met betrokkenen opgelost worden?
- Hoe kunnen de goederenstromen van X en Y, die gelijktijdig gemonteerd moeten worden beter op elkaar afgestemd worden?
- Hoe kan de registratie van uren en materiaalverbruik geoptimaliseerd worden, zodat managementinformatie uitgebreider, accurater en efficiënter verkregen wordt?
- Zou de programmeerfunctie, die nu nog verdeeld is over meerdere personen, gecentraliseerd moeten worden? Zo ja, waarom en hoe. Zo nee, waarom niet?
- Welke KPI's (Key Performance Indicators) zijn nodig om productieprocessen te sturen en te beheersen, en hoe zijn deze toe te passen?
- Hoe ziet het optimale ontwerp van het magazijn/expeditie eruit?
- Hoe kan de betrouwbaarheid van productie forecasts worden verbeterd?
- Hoe kan het competentiemanagement voor het personeel verbeteren?
- Hoe kunnen de verschillende goederenstromen van inzameling, bezorging, en interne bevoorrading tussen de verschillende vestigingen geoptimaliseerd worden?
- In hoeverre is het "nieuwe werken" al aanwezig of nog meer toepasbaar?
Wees snel, want er zijn maar een beperkt aantal plaatsen beschikbaar.