HomeNieuwsOverijssel PhD-Award voor Dong Nguyen

Overijssel PhD-Award voor Dong Nguyen

De Overijssel PhD-Award 2017 is gewonnen door Dong Nguyen. Dong ontving de prijs uit handen van waarnemend Commissaris van de Koning Eddy van Hijum tijdens de Dies Natalis, de traditionele viering van de verjaardag van de Universiteit Twente.

Dong Nguyen promoveerde in maart van dit jaar Cum laude met haar thesis “Text as social and cultural data: a computational perspective on variation in text”.De groeiende digitalisering en het toenemende gebruik van social media genereren veel big data. Nguyen heeft op basis van een aantal datasets onderzoek gedaan naar sociale en culturele ontwikkelingen als taalgebruik en gedrag.

In haar onderzoek ontwikkelde Nguyen een model om tekstanalyses te kunnen uitvoeren die een sociolinguïstieke analyse mogelijk maakt: een analyse waarin de relatie wordt gelegd tussen taal en sociale en culturele factoren. Het online programma TweetGenie, dat is ontwikkeld ten behoeve van haar promotieonderzoek, slaagt er in leeftijd en geslacht van Twitter-gebruikers te schatten op basis van geposte content.

Dong Nguyen

Dong Nguyen maakte tijdens haar promotieonderzoek deel uit van de vakgroep Human Media Interaction, een onderdeel van het onderzoeksinstituut CTIT en de faculteit EWI. Op dit moment is is ze postdoc onderzoekers, waarvoor ze een prestigieuze Alan Turing fellowship ontvangt.

De Overijssel PhD-Award is de prijs voor een proefschrift van uitmuntende wetenschappelijke kwaliteit, dat gezien kan worden als een start van een veelbelovende wetenschappelijke carrière. De prijs wordt mede mogelijk gemaakt door de Provincie Overijssel en bestaat uit een oorkonde en een geldbedrag van € 5.000 euro. Voor deze prijs kon elke faculteit en ieder onderzoeksinstituut van de Universiteit Twente één proefschrift nomineren.