HomeNieuwsGebruikers geven de doorslag: Canvas wordt de opvolger van Blackboard

Gebruikers geven de doorslag: Canvas wordt de opvolger van Blackboard

De opleidingsdirecteuren, docenten en studenten van de UT hebben de doorslag gegeven in de selectie van het Learning management systeem voor de komende jaren. Naast een goede score op algemene functionaliteiten scoorde Canvas het hoogst in de gebruikerstest.

Tevens sluit het goed aan bij het Twentse Onderwijsmodel en biedt het van de aanbieders de beste mogelijkheden tot integratie. Dit was de uitslag van een zorgvuldig uitgevoerde Europese aanbesteding. De UT zal hiermee de overstap van Blackboard naar Canvas gaan maken en het project voor implementatie zal worden gestart. Canvas zal op zijn vroegst met ingang van collegejaar 2018-2019 Blackboard geheel vervangen.

Waarom was er een aanbesteding en hoe is die uitgevoerd?

De belangrijkste aanleiding voor het zoeken naar een nieuwe leeromgeving was dat het juridisch niet toegestaan was om het contract met Blackboard opnieuw te verlengen, zonder een Europese aanbesteding uit te voeren.
Als eerste stap zijn er door het projectteam eisen en wensen opgesteld. Ook docenten en studenten zijn betrokken bij deze fase. Zes leveranciers schreven zich in naar aanleiding van het gepubliceerde bestek, waarvan er twee snel afvielen omdat ze niet aan de gestelde eisen voldeden. De overgebleven aanbieders zijn vervolgens gescoord op het voldoen aan de opgestelde wensen en op gebruiksvriendelijkheid. Dat laatste is gedaan in een grondige gebruikerstest met docenten en studenten van alle faculteiten, die in alle vier systemen dezelfde opdrachten hebben uitgevoerd. Bij deze gebruikerstest - die ook het zwaarste meetelde in de eindbeoordeling - was Canvas absoluut de favoriet. Omdat het daarnaast ook hoog scoorde op de wensen, was Canvas uiteindelijk de winnaar.

Wat gaat er veranderen voor docenten en studenten, in hoeverre is het beter dan Blackboard?

Canvas heeft een moderne user interface en het is intuïtiever in het gebruik. We verwachten dat de gebruikers het daarom prettiger en gemakkelijker vinden om mee te werken. Terwijl Canvas zeker flexibiliteit biedt voor docenten, verwachten we daarnaast dat de inrichting van courses consistenter wordt voor studenten. Verder bevat Canvas meer innovatieve functies zoals het opnemen van audio en video als feedback. Er zijn ook uitgebreide mogelijkheden om in groepen samen te werken. Standaard integratie met ruim 200 externe tools waaronder Dropbox, Google Apps, Office 365, BigBlueButton, Quizlet, TED Ed, Trello en Turnitin is beschikbaar

Wil je nu al meer weten? Bekijk dan voor een eerste indruk dit filmpje over Canvas.

Hoe gaat de implementatie verlopen en tot wanneer blijft Blackboard in gebruik?

Hoewel de voorbereiding al in gang is gezet, moet het implementatieproject formeel nog starten. Op dit moment kan hier dus nog weinig definitiefs over gezegd worden. Omdat we de tijd willen nemen voor een goede implementatie en omdat het niet wenselijk is om gedurende een lopend collegejaar te migreren, zal Canvas niet eerder dan ingang studiejaar 2018-19 UT-breed gebruikt kunnen worden. Tot dan blijft Blackboard dus de leeromgeving van de UT.

Wie is de leverancier van Canvas?

Canvas is een product van het Amerikaanse bedrijf Instructure, dat sinds 2008 bestaat. Canvas zelf is sinds 2011 op de markt. Momenteel zijn er wereldwijd meer dan 2000 instellingen die Canvas als leeromgeving gebruiken. Binnen Nederland zullen ook de TU/e, VU en UvA overstappen naar Canvas. Mogelijk wordt de gebruikersgroep in Nederland nog groter, omdat meer instellingen voor hoger onderwijs in een aanbestedingstraject zitten.