HomeNieuwsThe Future of High Tech: de kracht van een sterk startup-ecosysteem
UT start-ups

The Future of High Tech: de kracht van een sterk startup-ecosysteem

“Geen enkel bedrijf kan een goed functionerend startup-ecosysteem verslaan.” Chris Anderson, topondernemer van 3D Robotics, schrijver van The Long Tail, gaf woensdag als keynote speaker bij The Future of High Tech op de campus van de Universiteit Twente een mooi inkijkje in de wereld van succesvolle startups. “De sleutel ligt niet in de beste technologie maar in de kwaliteit van de omgeving en die van samenwerking.”

Disruptive technology

Startup-ondernemers, investeerders, ondernemende studenten, wetenschappers: allen waren ze woensdag samengekomen omdat ze een gezamenlijke droom hebben: met disruptive technology de wereld op z’n kop zetten, met innovaties die nieuwe business oplevert en met oplossingen komen die de wereld een stukje beter en mooier maken. Op de campus van de UT gingen ze met elkaar in gesprek over de uitdagingen op het gebied van technologie, samenwerking en financiering.

Prins Constantijn, de kersverse Special Envoy van StartUpDelta, legde de nadruk op een bijdrage leveren aan het oplossen van maatschappelijke problemen: “Waarbij iedereen zijn kennis en kunde inbrengt: ondernemers, starters, wetenschappers, investeerders. En dan zorgen dat het niet bij theorie blijft, maar dat het echt leidt tot nieuwe innovatieve bedrijvigheid. Die magie moet je samen bewerkstelligen.”

Een goed ecosysteem is onontbeerlijk om goede ideeën verder te brengen. “Naast goede ideeën heb je fantastische mensen en voldoende kapitaal om het mogelijk te maken nodig”, vat Dave Blivin, Managing Partner van Cottonwood Technology Fund, samen.

Fund the Future

Eén van die krachtige factoren in een goed functionerend ecosysteem is de aanwezigheid van voldoende kapitaal voor diverse fases die startups en scale-ups door maken. Iedereen zoekt in dat ecosysteem zijn rol en zijn meerwaarde. “Cottonwood is vaak de eerste die investeert en we focussen op ons op het moeilijkste gedeelte van de keten. We leveren ‘disruptive capital for disruptive technology’, slelt Blivin. “We hebben één van de startups waarin we investeren, Eurekite, bijna letterlijk uit het lab getrokken.”

En niet altijd zijn grote investeerders dé oplossing. Carlien Roordink, Managing Director van CrowdfundingHub: “Reward-based crowdfunding is soms voor startups dé ideale manier om middelen binnen te halen, omdat je meteen kan zien of je product of idee aanslaat op de markt. Zelfs grote bedrijven als Sony gaan nu op die manier te werk.”

Het samenspel is een complexe, met business angels, investeringsmaatschappijen maar ook potentiële klanten. Met financiers die durven, lef hebben, weten wat ze doen en elkaar goed weten te vinden. “Startups moeten de verbinden met elkaar, met de markt en met financiers zoeken, maar dat geldt evenzogoed voor investeerders. Ze moeten goed samenwerken om te zorgen dat het ecosysteem goed functioneert”, meent Wilco Rietberg (Reggeborgh Investment).

Van innovatie naar business

“En hoe kan je er samen voor zorgen dat goede ideeën niet blijven liggen, maar ook leiden tot de bedrijvigheid van de toekomst, met meer werkgelegenheid?”, vraag Luigi Amati. Want dat is wat nodig is: ondernemerszin die leidt tot meer bedrijvigheid, meent de CEO van Meta Group en VC van Business Angels Europe.

In Europa mogen we nog wel aan ondernemerszin werken”, meent Amati. “Als je Europa vergelijkt met de VS, dan zie je dat er in de laatste decennia maar weinig nieuwe grote ondernemingen zijn opgestaan in Europa. Ze dateren allemaal al van rond ruwweg 1900. In de Verenigde Staten zie je juist dat in de laatste jaren veel nieuwe grote ondernemingen zijn ontstaan. Omdat ondernemerszin veel meer geprikkeld wordt, bijvoorbeeld door onderwijs, maar ook veel meer gewaardeerd wordt.”

Tech The Future

Dat ondernemerschap is nodig om de technologische innovaties echt verder te brengen. Keynote speaker Chris Anderson gaf een bloemlezing hoe de startups van vandaag de global game changers van morgen kunnen zijn. “Je kan beter om vergeving vragen dan om toestemming”, zegt Anderson, “Wat nou als AirBnB had gevraagd of ze een hotel mochten zijn? Dan hadden ze een ‘nee’ gekregen en was het nooit geworden wat het nu is.”

Anderson stond aan de wieg van een grote dronebouwer. “De luchtvaartautoriteit verwachtte in 2020 zo’n 25.000 drones in de VS te hebben, op een gegeven moment bouwden we er zoveel per maand. Intussen zijn er al miljoenen”, lacht hij. Want de wereld ligt inmiddels aan de voeten van de vele startups, meent Erik Huizer, Chief Technology Officer van SurfNET. “De hele wereld kan je klant zijn. Maar je moet je wel echt op je unieke kwaliteiten richten.”

The Future of High Tech

The Future of High Tech maakt deel van het StartUpFest Europe, een internationaal evenementenprogramma gericht op startups en scale-ups en trok zo’n 500 bezoekers naar Enschede. Naast de vele keynote speeches gingen deelnemers met elkaar in gesprek tijdens break-outsessies over bijvoorbeeld gezondheid, veiligheid en water, kregen jonge ondernemers de kans om Chris Anderson het hemd van het lijf te vragen en konden doorlopend diverse demo’s en exposities worden bezocht. De prijzen van het Universiteitsfonds Twente (de Van den Kroonenbergprijs, de Marina van Damme-beurs en de De Breed Kreiken Innovatieaward) werden eveneens uitgereikt tijdens het evenement.

L.P.W. van der Velde MSc (Laurens)
Woordvoerder College van Bestuur (CvB)