HomeNieuwsTim van Dijk wint De Breed Kreiken-Innovatie-award

Tim van Dijk wint De Breed Kreiken-Innovatie-award

Tim van Dijk heeft de De Breed Kreiken-innovatie-award gewonnen. De masterstudent Industrial Engineering and Management won de prijs en bijbehorende beurs voor zijn onderzoek “Leren programmeren voor kinderen”. Elk jaar kan er via de website ‘The Voice of Innovation’ gestemd worden op kandidaten met aansprekende studiebeurs-aanvragen.

De drie studenten/alumni met de meeste stemmen ontvangen een beurs uit het De Breed Kreiken Innovatiefonds. De student of alumnus met de meeste stemmen ontvangt tevens de De Breed Kreiken-award.

Leren programmeren

Van Dijk vroeg een beurs aan voor zijn project YOU++. Daarmee wil hij kinderen leren programmeren. Zijn doel is de kracht van programmeren te benutten om het algemeen vormend onderwijs naar een hoger plan te tillen. YOU++ is een online onderwijsplatform voor kinderen tussen 9 en 14 jaar oud, met lessen die programmeren combineren met content uit het reguliere onderwijs. In Zweden zijn al succesvolle pilots gedraaid. De volgende stap is om de opgedane kennis succesvol over te hevelen en hier in Nederland om te zetten in een duurzame onderneming.

Tim van Dijk ontvangt met zijn award tevens een beurs, evenals de nummers twee en drie, Pim Willemsen (MSc. Civil Engineering & Management) en Ingeborg Bikker (PhD bij Applied Mathematics).

Innovatieve student-ondernemers ondersteunen

De De Breed Kreiken Innovatie-award en de bijbehorende beurzen worden uitgereikt door het De Breed Kreiken Innovatiefonds. Het De Breed Kreiken Innovatiefonds heeft als doel gesteld innovatieve student-ondernemers te ondersteunen in de vorm van beurzen voor een vervolgstudie in het buitenland. De studenten dienen zich te richten op innovatie binnen hun vakgebied met de bedoeling dat de opgedane kennis weer in Nederland wordt toegepast. Dit is van belang om de innovatieslagkracht voor Nederland te verhogen en te borgen.

Jan Kreiken

Dit fonds is ingesteld bij de Stichting Universiteitsfonds Twente door consultancy bureau De Breed & Partners. Founder Loek de Breed is alumnus van de Universiteit Twente en eert met dit fonds tevens zijn oud-mentor en voormalig UT-hoogleraar professor Jan Kreiken. Jan Kreiken was van 1968 tot 1986 hoogleraar bedrijfskunde en van 1974 tot 1976 Rector Magnificus van de Universiteit Twente. Kreiken was een bekend bedrijfsstrateeg, grondlegger van de managementgedachte in Europa en medeoprichter van de Twentse bedrijfskunde opleiding.

L.P.W. van der Velde MSc (Laurens)
Woordvoerder College van Bestuur (CvB)