HomeNieuwsUniversiteit Twente wil vooroordelen over technische studies wegnemen met High Tech High Tea

Op 20 mei vindt de High Tech High Tea plaats op de campus van de Universiteit Twente. Vrouwelijke scholieren krijgen onder het genot van een high tea voorlichting over technische opleidingen aan de UT. Technische studentes organiseren het evenement. Gerjanne Dekker, studente Advanced Technology: “Het vooroordeel bestaat dat techniek studeren vooral voor nerds is, dat is niet zo. We willen meiden op de middelbare school laten zien dat er hele leuke vrouwen technische studies volgen.”

Technische opleidingen worden geleidelijk aan populairder bij meiden, maar het aantal jongens en meiden aan technische studies is nog lang niet gelijk. Ondanks de stijging bungelt Nederland internationaal nog steeds onderaan de ladder wat betreft het aantal vrouwen dat een technische studie volgt. Ter vergelijking: in Italië bedraagt het aantal vrouwelijke bèta-studenten meer dan 50% van het totaal. Dat veel minder meiden kiezen voor de techniek heeft diverse oorzaken, zoals een tekort aan rolmodellen, weinig stimulans vanuit bijvoorbeeld ouders en leraren en weinig zelfvertrouwen van veel meiden ten aanzien van exacte vakken. Ook kampen nog steeds veel meiden met vooroordelen over technische studies. Dekker: “Veel meiden denken bijvoorbeeld dat ze met een technische studie later alleen maar het onderzoek in kunnen, terwijl juist zoveel meer mogelijkheden zijn, zoals managementfuncties.” Om de vooroordelen te doorbreken organiseren de studentes op 20 mei de High Tech High Tea.

Gender op de agenda

Net als de overheid wil de UT dat meer vrouwen voor een technische studie kiezen. UT-collegevoorzitter Victor van der Chijs heeft sinds april de VSNU-portefeuille gender onder zich. Van der Chijs: ‘Het zou mooi zijn als er een groter bewustzijn ontstaat bij universiteiten dat gender nog steeds een issue is dat steevast op de agenda hoort.’ Geheel in lijn met dit statement werd maandag bekend dat de Raad van Toezicht dr. Mirjam Bult per 1 oktober 2015 heeft benoemd als nieuwe vicevoorzitter van het College van Bestuur van de Universiteit Twente. Zij volgt Kees van Ast op. Bult is onder andere lid van de adviesraad van het expertisecentrum ‘Tech your Future.’

Nederlandse vrouwen en techniek

Ondanks alle bestaande initiatieven en plannen neemt het aantal technici niet snel genoeg toe. Uit analyses van het Researchcentrum voor Onderwijs en Arbeidsmarkt (ROA) blijkt dat op termijn jaarlijks 30.000 extra technici nodig zijn om in de groeiende behoefte aan technisch personeel te voorzien. Dat vraagt om extra inspanningen. Onderwijsinstellingen, werkgevers, werknemers, jongeren, topsectoren, regio’s en Rijk hebben daarom op 13 mei 2013 een nationaal Techniekpact gesloten. Het Techniekpact verenigt de ambities uit de bestaande plannen en initiatieven, maar wil die sneller (in 2020) en met meer daadkracht realiseren. Als meer meisjes kiezen voor een technische opleiding kan een groot deel van dit tekort worden opgelost. Evenementen als de High Tech High Tea zijn nodig om dit te realiseren.

High Tech High Tea

Tijdens de zevende editie van de High Tech High Tea maken meiden uit 3, 4 en 5 vwo op een vrijblijvende manier kennis met zo’n veertig studentes die een technische opleiding aan de UT volgen. De middag is gevuld met presentaties, workshops en speeddatesessies. Onder het genot van thee, bonbons, cake en gebak krijgen bezoeksters informatie over technische studies en het bijbehorende beroepenveld. Ook vertellen de studentes over hun studie, het studentenleven in Enschede en hoe ze de overstap van het vwo naar een technische studie aan de universiteit hebben ervaren. Ook ouders zijn van harte welkom tijdens deze dag. Zij krijgen een speciaal programma op maat aangeboden. Inschrijven kan via www.utwente.nl/hightechhightea.

Gratis treinkaartje bij inschrijving High Tech High Tea

Meiden die zich voor 19 mei inschrijven voor de High Tech High Tea ontvangen automatisch gratis een dagretour naar Enschede.

K. Hovestad (Kim)
Persvoorlichter (aanwezig ma, di-ochtend, do)