HomeNieuwsPhD-student Ngabonziza in gesprek met Nobelprijswinnaars

PhD-student Ngabonziza in gesprek met Nobelprijswinnaars

Een bijzondere uitnodiging viel onlangs op de deurmat bij Prosper Ngabonziza. De 33-jarige PhD-student (TNW) uit Rwanda is uitgenodigd voor de 65e editie van de Lindau Ontmoetingsdagen. Ngabonzinza maakt deel uit van een select gezelschap van 672 jonge ingenieurs uit de hele wereld die eind juni 70 Nobelprijswinnaars mag ontmoeten.

VOORDRACHT

Op voordracht van het African Institute for Mathematical Sciences en de Robert Bosch Stiftung is Ngabonziza uiteindelijk geselecteerd deel te nemen. Een hele eer, vindt hij, en bovendien een mooie kans om van topwetenschappers te horen hoe zij zich hebben ontwikkeld. “Ik hoop tijdens de dagen veel tips en tricks te krijgen over hoe je er voor zorgt dat je uitblinkt in je vakgebied. Ik heb al even gekeken welke winnaars dit jaar zullen aanschuiven. Een aantal namen vind ik erg interessant, omdat ze zich bezig houden met mijn vakgebied. Bijvoorbeeld Brian David Josephson, Serge Haroche, en Klaus von Klitzing. Ik hoop dat ik ze kan ontmoeten en met ze kan spreken.”

LINDAU ONTMOETINGSDAGEN

De prestigieuze Lindau Nobel Laureate Meetings, zoals de bijeenkomst officieel heet, is een vijfdaagse evenement en wordt dit jaar voor de 65e keer gehouden. Elk jaar staan de dagen in het teken van een andere wetenschapsdiscipline. Dit jaar heeft de bijeenkomst echter een multidisciplinair karakter, en schuiven jonge veelbelovende wetenschappers en Nobelprijswinnaars uit bijvoorbeeld de chemie, natuurkunde en geneeskunde aan.

Ngabonziza is momenteel bezig met zijn doctoraal bij de vakgroep van Hans Hilgenkamp. Daar werkt hij aan topologische isolatoren. Ook werkt hij een deel van zijn tijd voor FOM, de stichting voor Fundamenteel Onderzoek der Materie. Volgend jaar hoopt hij zijn PhD te behalen, waarna hij nog graag een postdoctorale opleiding wil volgen.

Hij woont met zijn vrouw Claudine en dochtertje Ineza in Enschede. “Ik heb het naar mijn zin hier, maar uiteindelijk wil ik graag terug naar Afrika om daar mijn kennis in te zetten om het continent vooruit te helpen. Dat kan in de wetenschap zijn, maar ook in het bedrijfsleven. Ik wil graag mijn bijdrage leveren. Als jonge ingenieur wil ik ook graag laten zien wat je kan bereiken als je hard werkt en durft te dromen.”

L.P.W. van der Velde MSc (Laurens)
Woordvoerder College van Bestuur (CvB)