HomeNieuwsStrategie tegen krimp bij gemeenten in Zweden en Nederland

Strategie tegen krimp bij gemeenten in Zweden en Nederland

De Zweedse overheid stelt een onderzoeksbeurs beschikbaar voor een onderzoek naar strategieën van krimpende gemeenten in Zweden en Nederland. De universiteit van Linköping in Zweden en de Universiteit Twente werken aan dit onderzoek als ECIU partneruniversiteiten.

Als gevolg van verstedelijking, kennisvlucht en de vergrijzing hebben steeds meer gemeenten in Zweden en Nederland te maken met bevolkingskrimp. Hoe reageren lokale overheden op deze ontwikkeling? En wat kunnen we leren van deze strategieën? Deze vragen pakt het project: Strategieën voor krimpgemeenten aan. Dr. Josefina Syssner, geograaf en directeur van het Centrum Gemeente Studies (CKS)  aan de Universiteit van Linköping, ontving de subsidie van € 420.000 en zij werkt nauw samen met Prof. Gert-Jan Hospers van de Universiteit van Twente.

Het driejarig project onderzoekt hoe lokale overheden demografische krimp aanpakken in Zweden en Nederland. De geografen richten zich op de zestien gemeenten in vier regio's: Östergötland en Värmland in Zweden en de Achterhoek en Zuid-Limburg in Nederland. Een belangrijk onderdeel van het project is valorisatie, zodat krimpende gemeenten profiteren van de resultaten van het onderzoek.

De subsidie is afkomstig van FORMAS (de Zweedse Raad voor Onderzoek) en zij bevordert hoogwaardig onderzoek op het gebied van milieu, landbouwwetenschappen en ruimtelijke ordening binnen haar Young Scientists-programma. Linköping University en de Universiteit Twente zijn onderdeel van de ECIU (European Consortium of Innovative Universities), een netwerk van elf universiteiten die sterk inzetten op innovatie, creativiteit en maatschappelijke impact.

drs. J.G.M. van den Elshout (Janneke)
Persvoorlichter (aanwezig ma-vr)