HomeNieuwsUniversiteit Twente reikt innovatievouchers uit aan bedrijfsleven
UT innovatievouchers

Universiteit Twente reikt innovatievouchers uit aan bedrijfsleven

De Universiteit Twente heeft aan acht bedrijven een innovatievoucher ter waarde van 10.000 euro toegekend. De bedrijven gaan de voucher inzetten voor het gebruik van faciliteiten, begeleiding, trainingen of onderzoek bij een van de zeven Centers of Expertise van de universiteit.

De Universiteit Twente heeft 50 innovatievouchers voor het MKB beschikbaar met een totale waarde van 500.000 euro. Ze zijn bedoeld om de samenwerking tussen het kennisintensieve MKB en de Centers of Expertise verder te stimuleren. “Het is mooi om te zien dat internationaal en regionaal MKB interesse heeft in samenwerking met de Universiteit Twente en de samenwerking opstart,” zegt Miriam Luizink, directeur Strategic Business Development.

eerste vouchers

De eerste vouchers zijn op 3 december bij het ThermoPlastic composite Research Center uitgereikt aan acht bedrijven: Whitefox Technologies, BLUE-tec, SoundEnergy, Van Wees UD and Crossply Technology, BioVolt, Infotopics, DiaBox en EyemergE.

BLUE-tec, dat een nieuwe vorm van membraantechnologie ontwikkelt, is blij met de toekenning van de innovatievoucher. Het bedrijf gaat hiermee onderzoek doen bij het European Membrane Institute (EMI) van de UT. "Wij onderzoeken of we Forward Osmose membranen en modules kunnen maken op basis van bestaande membranen. Hierdoor kunnen we een optimaal membraanconcept ontwikkelen tegen een acceptabele prijs”, zegt directeur/oprichter Lex van Dijk van BLUE-tec.

Nieuwe ronde geopend

De Universiteit Twente heeft nu de inschrijving voor de volgende ronde innovatievouchers geopend. Bedrijven hebben tot 31 maart 2016 de tijd om hun projectvoorstel in te dienen. Om in aanmerking te komen voor een voucher van 10.000 euro, is een vereiste dat ze een nieuwe gebruiker zijn van de faciliteiten van het betreffende Center of Expertise. Er wordt een eigen bijdrage van minimaal 2.500,- euro verlangd.

Centers of Expertise

De vouchers zijn te gebruiken voor een van de volgende Centers of Expertise van de Universiteit Twente:

-          European Membrane Institute (EMI)

-          Thermoplastic Composites Research Center (TPRC)

-          MESA+ NanoLab

-          Experimental Center for Technical Medicine (ECTM)

-          Center for Service Robotics (LEO)

-          Virtual Reality Laboratory (VR-lab/T-Xchange)

-          DesignLab

De innovatievouchers maken deel uit van het programma Strategisch Business Development van de Universiteit Twente, ter versterking van de relatie met het bedrijfsleven.

drs. J.G.M. van den Elshout (Janneke)
Persvoorlichter (aanwezig ma-vr)