HomeNieuwsMilieuschade door gewapende conflicten werkt lang door voor bevolking

Milieuschade door gewapende conflicten werkt lang door voor bevolking Promotieonderzoeken Sahar Issa en Nivine Abbas in Noord-Libanon

Libanon heeft een turbulente geschiedenis achter de rug, met veel recente gewapende conflicten. Deze hebben niet alleen de nodige doden en gewonden, vluchtelingenstromen en economische ontwrichting veroorzaakt, maar ook schade aan het milieu. Twee promovendi van UT-onderzoeksinstituut IGS onderzochten de relatie tussen gewapende conflicten en milieuschade. Sahar Issa onderzocht hoe de milieuschade de kwetsbaarheid van gemeenschappen in de kuststrook van Noord-Libanon beïnvloedt. De milieuschade werkt lang door en blijkt met name de meest kwetsbaren te raken. Nivine Abbas onderzocht de impact van vertrouwensrelaties op het milieubeheer in Noord-Libanon. Issa promoveert op 24 september en Abbas op 25 september.

Gewapende conflicten ontwrichten niet alleen een samenleving, maar veroorzaken ook aanzienlijke schade aan het milieu. Denk hierbij aan watervervuiling door olielekken, aantasting van het land door de vernieling van infrastructuur, een gebrek aan goed milieubeheer en een overmatig gebruik van natuurlijke hulpbronnen. Deze aantasting van het milieu kan lang doorwerken – ook nadat het conflict is beëindigd – voor gemeenschappen die in het gebied wonen. Hierbij gaat het onder meer om gemeenschappen die afhankelijk zijn van de landbouw, de visserij of het toerisme.

Noord-Libanon
Sahar Issa onderzocht hoe de aantasting van het milieu als gevolg van gewapende conflicten de bevolking in de kuststrook van Noord-Libanon beïnvloedt. In haar interdisciplinaire promotieonderzoek analyseerde ze de gevolgen van vier gewapende conflicten in het gebied: de Israëlische invasie in 1982, de Israëlisch-Libanese oorlog van 2006, de gevechten in Nahr El Bared van 2007 en de gevechten in Tripoli in 2008. De gemeenschappen die in deze regio wonen behoren tot de meest arme en misdeelde in het land. In haar onderzoek concludeert Issa dat de milieuschade de kwetsbaarheid van deze gemeenschappen verder heeft vergroot en hun situatie heeft verergerd.

Tijdens gewapende conflicten ligt de focus op het redden van levens en het voorkomen van gewonden. Het milieu komt vaak op de laatste plaats. Toch is het voorkomen van milieuschade ook zeer belangrijk, omdat deze op de langere termijn een bron van sociale, economische en politieke instabiliteit kan veroorzaken; en daarmee weer het risico op nieuwe gewapende conflicten vergroot.

Vertrouwen
Nivine Abbas onderzocht vertrouwensrelaties in Noord-Libanon. Hoe is het vertrouwen  tussen de burgers, stakeholders uit de publieke sector en stakeholders uit de private sector? Uit haar onderzoek blijkt dat het gebrek aan vertrouwen in Libanon ervoor zorgt dat burgers hun participatie in milieuactiviteiten terugtrekken of zich niet aan regelgeving of besluiten houden met betrekking tot het milieu. Bovendien belemmert het gebrek aan vertrouwen de voortgang van geplande milieuprojecten en veroorzaakt het soms zelfs vertraging of annulering van deze projecten.  Abbas: “In tijden van politieke onrust of gewapende conflicten wordt het milieu vaak vergeten. Dit kan langdurige schade aanrichten aan het milieu, waardoor bijvoorbeeld mensen ziek worden, landbouw bemoeilijkt wordt en water vervuild wordt. Vertrouwen en samenwerking tussen burgers, stakeholders uit de publieke sector en stakeholders uit de private sector is ontzettend belangrijk om milieubeheer te verbeteren.”

Onderzoek
Sahar Issa en Nivine Abbas voerden hun promotieonderzoek uit binnen het Department of Governance and Technology for Sustainability (CSTM). Ze werden hierbij begeleid door prof. dr. Jon Lovett, dr. Irna van der Molen en dr. Manal Nader (University of Balamand, Libanon). Het onderzoek is financieel mede mogelijk gemaakt door NWO. Op 24 september, om 16.45 uur, verdedigt Issa haar proefschrift aan de Universiteit Twente. Abbas doet dit op 25 september om 12.45 uur.

Noot voor de pers
Voor meer informatie, interviewverzoeken, of een digitale versie van de proefschriften, kunt u contact opnemen met UT-persvoorlichter Joost Bruysters (06 1048 8228) of UT-persvoorlichter Kim Hovestad (06 22436275).

.