HomeNieuwsTwentse gidsrobot leidt toeristen rond in Koninklijk Paleis Spanje
De groene FROG in Sevilla. Foto: Lynn Packwood

Twentse gidsrobot leidt toeristen rond in Koninklijk Paleis Spanje Autonome FROG (Fun Robotic Outdoor Guide) zoekt interactie met bezoekershttp

Vanaf woensdag 24 september zal een mede op de Universiteit Twente ontwikkelde gidsrobot FROG (Fun Robotic Outdoor Guide) bezoekers rondleiden in en om het Koninklijk Paleis van Sevilla, Spanje. De FROG is een unieke, autonome gidsrobot die in staat is de omgeving te verkennen en groepjes mensen zelfstandig rond te leiden op culturele plekken. Hij monitort daarbij het gedrag van zijn publiek en past zich daarop aan. De laatste drie jaar is in Twente (vakgroep HMI) intensief gewerkt aan de ontwikkeling van de robots, waarbij de interactie met mensen centraal stond.

De FROG zal in het Royal Alcazar, het Koninklijk Paleis van Sevilla met dagelijks zo’n vijfduizend bezoekers, per rondleiding zo’n vier of vijf mensen gidsen door de kasteeltuinen en in de kasteelgebouwen. De robot geeft ongeveer vier tours per dag. Toeristen kunnen zo het Royal Alcazar op een compleet nieuwe manier ervaren. De FROG is autonoom, heeft een grappige persoonlijkheid en rijdt zelf van en naar zijn standplaats en zoekt mensen op om ze op een interactieve manier het paleis te laten zien.

Waar ‘normale’ gidsrobots in bijvoorbeeld musea fungeren als mobiele audiogids, ligt bij deze robots de focus juist op de sociale interactie met (groepen) mensen.

Augmented Reality

FROG is in staat ter plekke specifieke informatie over de locatie te projecteren, ook wel augmented reality genoemd. FROG maakt het bijvoorbeeld ook mogelijk jezelf en je groep in een belangrijke historische scene af te beelden.

Gezichtsherkenning

De gezichtsherkenning en navigatie van de robots zijn erg innovatief. De FROG volgt de toeristen met zijn camera en meet met video-analyse of zij interesse tonen. Daar past hij de inhoud van zijn tour op aan. Tot nu toe was dit in dergelijke situaties met veel zon of juist veel schaduw nog niet mogelijk.

Mens niet langer een obstakel

De interactie die de robot aangaat met zijn omgeving onderscheidt hem van andere gidsrobots. Prof. dr. Vanessa Evers van de vakgroep Human Media Interaction (onderzoeksinstituut CTIT) van de Universiteit Twente, was betrokken bij de ontwikkeling. “De FROG gaat voortdurend de dialoog met zijn publiek aan en is in staat positieve en negatieve emoties te herkennen. De huidige gidsrobots zien in hun navigatie de mens vooral als obstakel en zijn alleen bezig niet tegen die mensen op de botsen. Ze staan stil om iets te vertellen en doen verder niks. Bij de FROG ligt de focus juist wel op interactie."

Ontmoeting met Koning Willem-Alexander

Een versie van de FROG werd in april van dit jaar in het openbaar vertoond op de Hannover Messe, een van de grootste technologiebeurzen ter wereld. In dezelfde periode maakte Koning Willem-Alexander kennis met de Twentse Campusrobot (FROG) tijdens de opening van The Gallery, het nieuwe centrum voor innovatie op de campus van de Universiteit Twente.
Eveneens in april was Vanessa Evers samen met de Campusrobot te gast bij de talkshow Pauw & Witteman. Bekijk hier de aflevering van Pauw & Witteman of klik op de afbeelding hieronder.

Consortium

De FROG is ontwikkeld met behulp van partners uit het consortium FROG, waar naast de Universiteit Twente ook IDMind, de Universidad Pablo Olavide (Sevilla), Imperial College Londen en de Universiteit van Amsterdam deel van uitmaken. IDMind heeft de hardware ontwikkeld. Vanessa Evers is de coördinator van het project.