HomeNieuwsMultidisciplinaire samenwerking met University of Waterloo

Multidisciplinaire samenwerking met University of Waterloo

De Universiteit Twente en de Canadese University of Waterloo gaan intensiever samenwerken op diverse terreinen. De universiteiten bekrachtigden die intentie op 6 juni door het ondertekenen van een Memorandum of Understanding (MoU). Het multidisciplinaire traject moet bijdragen aan het ontwikkelen van een internationaal trans-Atlantisch data en onderzoeksnetwerk dat geworteld is in de combinatie van natuurwetenschappen met sociale en gezondheidswetenschappen.

Totstandkoming

De relatie tussen de twee universiteiten kreeg vorig jaar een boost gedurende een werkbezoek van een Twentse delegatie aan Waterloo, een universiteitsstad met zo’n 100.000 inwoners onder de rook van Toronto. Het bezoek maakte onderdeel uit van een Nederlandse onderwijsmissie aan Canada. De expertises van Waterloo en de UT vullen elkaar aan door het combineren van engineering, computer science and sociale wetenschappen. Gezamenlijk hebben de universiteiten een stevige staat van dienst in persuasive technoloy, cognitive ergonomics, computer science, human interaction with sensors and automation en data science technology, bijvoorbeeld op het vlak van big data, big data analyse en Internet of Things. De toepassing van het onderzoek is veelal gericht op het gezondheidsdomein.

Er bestaan al langere tijd goede banden tussen de beide universiteiten. Namens de Universiteit Twente hebben Prof. Dr. Lisette van Gemert-Pijnen, hoofd van het Centre for eHealth & Wellbeing Research en dr. Olga Kulyk, assistant professor in persuasive health technology reeds veel tijd geïnvesteerd in de onderlinge relatie. Van Gemert-Pijnen vervult een adjunct-positie bij de School of Optometry aan de University of Waterloo, waar zij met haar Canadese collega’s werkt aan gebruiksgemak en interface design. In november 2015 kregen de universiteiten, samen met de Universiteit van Oulo (Finland), een EU-bijdrage voor een samenwerkingsproject op het gebied van data-driven persuasive technology.

Kick-off bijeenkomsten

Twee gezamenlijke werksessies worden gehouden, de eerste van 6 tot 9 juni in Twente en één in Waterloo in november. In deze workshops moet de gezamenlijke onderzoeksagenda meer focus krijgen en worden specifieke onderzoeksvoorstellen en gezamenlijke strategische activiteiten verder ontwikkeld.

University of Waterloo

De University of Waterloo is een breed georiënteerd universiteit, opgericht in 1957, en behoort met bijna 36,000 studenten tot de toonaangevende universiteiten in het land. Waterloo heeft meermaals het predikaat ‘Meest ondernemende universiteit van Canada’ ontvangen en heeft haar speerpunten op het gebied van wetenschap en techniek, wiskunde en computerwetenschappen, gezondheid, milieu, kunst en sociale wetenschappen. De University of Waterloo vormt het hart van een ondernemend ecosysteem waar hoogwaardig technologische bedrijven en startups gezamenlijk werken aan de valorisatie van veelbelovende innovatieve technologische oplossingen.

L.P.W. van der Velde MSc (Laurens)
Woordvoerder College van Bestuur (CvB)