HomeNieuwsEerste 3D-geprinte metalen brug ter wereld komt voor testfase naar UT-campus

Eerste 3D-geprinte metalen brug ter wereld komt voor testfase naar UT-campus

Nederland test vanaf morgen de eerste 3D-geprinte metalen brug ter wereld. Deze brug wordt volgens plan begin 2020 op zijn permanente locatie in Amsterdam geplaatst. Het Nederlandse bedrijf MX3D produceerde de brug. Het ontwerp is van Joris Laarman Lab, in samenwerking met lead engineer Arup. Daarbij gebruikten zij een baanbrekende robottechnologie voor 3D-printen. Naast de revolutionaire productiemethode valt de brug op door een innovatief ontwerpproces. Universiteit Twente verzorgt samen met Imperial College London de laatste constructietests. De brug arriveerde met speciaal vervoer op 3 september op de UT-campus en werd geplaatst bij gebouw de Horst.

In eerste instantie wordt het volledige draagvermogen van de brug getest om de veiligheid en functionaliteit te waarborgen. De test zal onder leiding staan van Imperial College London. De brug verblijft na de eerste constructietest, die ongeveer een maand duurt, nog twee maanden op de campus. Universiteit Twente werkt in deze periode actief samenwerken met MX3D, Autodesk en Arup bij het ontwerpen, ontwikkelen en testen van het permanente sensornetwerk dat op de brug wordt geïnstalleerd. MX3D en Autodesk moedigen creatieve en baanbrekende ideeën voor verschillende aspecten van het sensornetwerk ten zeerste aan. Daarbij denkt men aan ideeën over de soorten sensoren die in het netwerk kunnen worden opgenomen, veilige en vandalismebestendige sensoren, gegevensverzameling/communicatie/analyses, enz.

Week 1 (2-8 september)
Levering van brug aan UT en opzetten van de tent.

Week 2 (9-15 september)
Voorbereiding van de belastingtest door Imperial College.

Week 3 en 4 (16-29 september)
Belastingtest door Imperial College en CME.

Week 4 en 5 (23 september-6 oktober)
Onderzoeksdelegatie van Autodesk bezoekt UT om te brainstormen over het permanente sensornetwerk.

Week 5-7 (30 september-20 oktober)
Ontwerpen en testen van permanent sensornetwerk.

Week 8-9 (21 oktober-3 november)
Brug beschikbaar voor testen onder natuurlijke omstandigheden door studenten en collega's.

Neem voor meer informatie contact op met de projectcoördinator van de UT, dr. Faridaddin Vahdatikhaki (f.vahdatikhaki@utwente.nl), of met het hoofd van de vakgroep Construction Management and Engineering, prof. André Dorée (a.doree@utwente.nl).

drs. J.G.M. van den Elshout (Janneke)
Persvoorlichter (aanwezig ma-vr)