HomeNieuwsUT en Twentse Ambassade starten ‘Pop-up University’ in Amsterdam

UT en Twentse Ambassade starten ‘Pop-up University’ in Amsterdam

De Universiteit Twente (UT) en de Twentse Ambassade Amsterdam gaan samenwerken om scholieren van 5 en 6 VWO uit het westen van het land meer te interesseren voor een studie in Twente.

Hiervoor wordt een zogenoemde ‘Pop-up University’ opgericht waar allerlei activiteiten voor deze specifieke doelgroep worden georganiseerd. Op woensdag 19 april vindt de eerste activiteit in het kader van de Twentse ‘Pop-up University’ plaats en kunnen scholieren uit 5 en 6 VWO kennis maken met de Universiteit Twente in Amsterdam.

Tweejaarlijks worden er in Enschede door de Universiteit Twente open dagen georganiseerd. Het aantal studenten dat in 2016 een studie aan de UT is gaan volgen, is met bijna een kwart gestegen ten opzichte van het jaar ervoor. Met deze stijging hoort de UT bij de drie grootste groeiers onder de Nederlandse universiteiten. De belangrijkste reden voor de stijging is de extra toestroom van buitenlandse studenten. Uit de cijfers blijkt ook dat de toestroom van studenten uit het Westen van het land achter blijft.

“We zien dat studenten uit het Westen van het land minder focus hebben op andere delen van het land zoals het Oosten. En dat is jammer. We hebben namelijk op de Universiteit Twente genoeg studies die in de Randstad niet zijn te volgen”, stelt woordvoerder Erik van Dijk van de Universiteit Twente. “Met de Pop-up University proberen we scholieren op een laagdrempelige manier in contact te brengen met de mogelijkheden die wij in Oost-Nederland te bieden hebben.”

Het is de bedoeling dat er komend jaar meerdere activiteiten in het kader van de ‘Pop-up University’ worden gehouden. De activiteiten worden in de toekomst niet alleen in Amsterdam, maar ook in andere delen van de Randstad georganiseerd. Van Dijk: “Door voor deze constructie te kiezen biedt het ons de ruimte om samen met de Twentse Ambassade de ‘Pop-up University’ op verschillende locaties in het Westen van het land terug te laten komen. Ofwel: ultieme flexibiliteit.”

De allereerste activiteit van de ‘Pop-up University’ zal op de Twentse Ambassade aan de Amsterdamse Herengracht 450 worden gehouden. “Midden in de stad. Laagdrempelig. Twente lekker dichtbij”, zegt directeur Danny de Vries van de Twentse Ambassade Amsterdam / Rotterdam. “Op deze locatie kunnen scholieren dicht bij huis al even proeven van studeren in Twente. En dat past helemaal bij wat we hier met de ambassade in Amsterdam proberen te realiseren. Twente dichterbij brengen. We hebben immers als regio veel te bieden.”

Open Day Amsterdam - 19 april 017

Op woensdag 19 april zijn scholieren van 5 en 6 VWO van harte welkom om deel te nemen aan de eerste open dag van de Universiteit Twente in Amsterdam. De open dag is gebaseerd op de originele versie die normaal gesproken in Enschede wordt gehouden, maar dan in een kleinere vorm. Scholieren kunnen van 13.00 tot 16.00 uur terecht in de Twentse Ambassade aan de Herengracht 450. Daar kunnen ze op allerlei manieren informatie krijgen over studeren in Twente en tegelijkertijd iets meemaken en waanzinnige ontdekkingen doen. Uiteraard mogen de scholieren ook iemand meenemen.

Tijdens de Open Day in Amsterdam krijgen scholieren een brede kijk op de opleidingen, maar ook op de campus en de Twentse universiteit. Scholieren kunnen er achter komen wat ze kunnen gaan studeren en zogenoemde ‘speeddates’ aangaan met studenten van opleidingen die hen interesseren. Ook is er de mogelijkheid om deel te nemen aan spannende proefjes en experimenten in Science on Tour. Verder is er informatie te krijgen over onder andere studiefinanciering, studievoorschot en zorgverzekering, maar ook over studeren en studentenhuisvesting in Enschede, de unieke campus van de UT en de vele mogelijkheden daar op het gebied van sport en cultuur. Scholieren die meer willen weten en/of zich willen aanmelden kunnen terecht op: www.utwente.nl/popupuniversity

drs. M.M.J. van Hillegersberg - Hofmans (Martine)
Persvoorlichter (aanwezig, ma, di, do)