HomeNieuwsWereldvermaarde polymerenexpert gasthoogleraar UT/3TU

Wereldvermaarde polymerenexpert gasthoogleraar UT/3TU Prof. Matyjaszewski: universiteitshoogleraar Carnegie Mellon

Tophoogleraar prof.dr. Krzysztof Matyjaszewski van Carnegie Mellon University verbindt zich, als distinguished visiting professor aan het 3TU-onderzoeksprogramma High Tech Materials (3TU.HTM). Hij ontwikkelde een techniek die van beslissende invloed is op het 'op maat' bouwen van polymeren. Tijdens een lezing op de Universiteit Twente op vrijdag 5 februari, als hij te gast is van de polymerengroep van prof. Julius Vancso (MESA+ Instituut voor Nanotechnologie), zal hij ingaan op deze technologie.

Matyjaszewski (1950, Konstantynov, Polen) ontdekte in 1995 een nieuwe manier om op een zeer gecontroleerde manier polymeren te maken, genaamd Atom Transfer Radical Polymerization (ATRP). Dankzij deze techniek is het mogelijk om polymeren te maken met zeer goed gedefinieerde structuur en eigenschappen. Vóór de vinding van ATRP was het bijvoorbeeld lastig om het ‘levende’ proces van polymerisatie in de hand te houden. Met ATRP kan het proces per molecuul gestopt worden of opnieuw gestart, afhankelijk van bijvoorbeeld het variëren van temperatuur of andere procescondities. Zo zijn ‘tailor-made’ polymeren samen te stellen met een brede range van toepassingen, zoals in de medische wereld, de automobiel- en verfindustrie. Een polymeer – biologisch of synthetisch – kan zo bijvoorbeeld delen krijgen die reageren op stimuli van buiten.

Matyjaszewski’s publicatie over ATRP is meer dan 3.000 keer geciteerd en de techniek wordt overal in de industrie toegepast. Hij is daardoor een van de meest geciteerde chemici in de  wereld. Prof. Julius Vancso is verheugd over de nieuwe samenwerking in 3TU-verband: “Hij is een echte wereldleider op dit vakgebied. Ik verwacht dat de discussies met hem nieuwe richtingen zullen opleveren in ons onderzoek naar ‘designer materials’. Ook voor de promovendi is het erg motiverend om hem een paar keer per jaar in huis te hebben.”

Krzysztof Matyjaszewski heeft talloze prijzen ontvangen voor zijn werk, waaronder de  Dreyfus Prize in Chemical Sciences, de National Institute of Materials Science (Japan) Award, de AkzoNobel North American Science Award (ACS) en de Franse Société de Chimique Prize. Hij is verkozen tot Fellow van de National Academy of Inventors en van de American Chemical Society en onder meer lid van de Russian Academy of Sciences. Verschillende universiteiten in de wereld hebben hem tot eredoctor benoemd, waaronder de universiteiten van Gent en Athene, en de Université de Pierre et Marie Curie in Parijs.

Lezing

Op vrijdag 5 februari zal prof Matyjaszewski aan de Universiteit Twente een presentatie houden met de titel: Nanostructured Functional Polymers by Taming Free Radicals. De lezing vindt plaats in gebouw Waaier op de campus van de UT, in de Van Hasseltzaal (Waaier 3), van 15.00 - 16.00 uur. Na afloop is er, tijdens een informele receptie, gelegenheid om de spreker te ontmoeten. Belangstellenden kunnen zich aanmelden bij het secretariaat van de vakgroep van prof. Vancso via MTPtnw@utwente.nl

Meer over 3TU.HTM: https://www.3tu.nl/htm/en/

Meer over de Matyjaszewski Polymer Group, Carnegie Mellon University: http://www.cmu.edu/maty/